Press release -

Matbordet MOCI har utsetts till ÅRETS MÖBEL i Swedish Design Awards by RUM 2022!

För nionde året i rad prisar förlaget It Is Media de främsta aktörerna inom skandinavisk arkitektur och design genom att dela ut den prestigefyllda utmärkelsen Swedish Design Awards by RUM. Priset uppmärksammar såväl etablerade aktörer som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design med ambitionen att främja både kreatörerna och branschen. Utmärkelsen Årets Möbel gick till MOCI Dining Table designat av Moa Sjöberg för ASPLUND Collection.

Motivering:

”Det stora klassiska matbordet har blivit mjukare! Nyutexaminerade Moa Sjöbergs vackra matbord MOCI är målmedvetet i sitt formspråk och balanserar perfekt mellan det kantiga och runda, det hårda och mjuka och det nätta, men rejäla”.

MOCI har sin officiella lansering under Stockholm Design Week 7-13/2. Sedan förhandsvisningen i september har detta storslagna konferens- eller matbord fått mycket uppmärksamhet från både svenska och internationella kunder men har inte officiellt funnits på marknaden förrän nu.

"Den nyutexaminerade och mycket lovande designern Moa Sjöberg har ett minimalistiskt sätt att tänka. Hon fick min uppmärksamhet när hon beskrev hur bara några få objekt kan skapa ett rum men också hur dom objekten måste vara sammankopplade till varandra. Alla objekten är lika viktiga för helheten oavsett material och användningsområde. Hennes slutprojekt på Malmstens Linköpings universitet var ett subtilt soffbord med japansk estetik som utvecklades till det generösa men minimalistiska matbordet MOCI. Vi letar alltid efter nya produkter med en estetik vi inte kan hitta på marknaden men som ändå känns bekanta och välkomnande. Vi föll för de mjuka men vänliga formerna och både tunga men lätta dimensionerna hos MOCI”, säger Sandra Adrian Asplund, Creative Director.

Bordet tillverkas för hand i Sverige. Benen är gjorda i massiv ek och bordsskivan i handskuren ekfaner.

Standardstorlekar:
72 x 95 x 240 cm
72 x 95 x 280 cm

Standardfärger:
Natural Oak
White stained Oak
Chestnut

Säljstart 7/2 2022 kl 12:00.

• Architecture

ASPLUND - one of the most prominent Scandinavian design companies founded in 1990 by brothers Michael and Thomas Asplund. Starting as a gallery, the company have transitioned into a one of a kind design institution. Many customers have described what makes ASPLUND different to other Nordic companies and that is that the Collection shows its own essence of Swedish functional and minimalistic style with an International elegance and a little touch of playfulness. The company consists of ASPLUND Collection (furniture and carpets assigned the ASPLUND brand), The ASPLUND Store (a high-end design store, were you can find both pieces from ASPLUND Collection among with other prominent design brands), ASPLUND KÖK (kitchen assigned the ASPLUND brand), ASPLUND Studio and ASPLUND Contract, which offer customized interior solutions for all types of projects. Creative director is  Sandra Adrian Asplund since 1995

Sandra Adrian Asplund

Press contact Creative Director 08-6657368