Imtech N.V. etablerar sig i Norden genom förvärv av NVS Installation AB

Imtech N.V. etablerar sig med en stark plattform i Norden genom att förvärva NVS Installation AB från fonder företrädda av Triton Managers II Limited. Imtech är ett av Europas ledande företag inom tekniska installationer med säte i Gouda i Nederländerna. Företaget har ca 19 000 anställda och en årlig omsättning om Euro 3,3 miljarder med verksamhet i Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Spanien och i Östeuropa. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam.

NVS utför installationer, service och underhåll inom värme och sanitet, sprinkler, industri, kyla och ventilation. Verksamheten omfattar ett brett spektrum av snabbväxande och diversifierade discipliner som energi, luftkonditionering och klimatteknologi. Att det finns stora beröringspunkter mellan NVS och Imtechs verksamheter utan att de geografiskt överlappar varandra ser Imtechs styrelseordförande René van der Bruggen som ett starkt argument till förvärvet.

"Förvärvet av NVS innebär ett genombrott för Imtech. I fjol lanserade vi en strategisk plan för att nå en omsättning om Euro 5 miljarder år 2012. Ett av delmålen för att åstadkomma detta är att etablera en stark närvaro på den nordiska marknaden, en region där Imtech för närvarande har endast obetydlig närvaro."

NVS ledning har en uttalad målsättning att expandera och René van der Bruggen ser goda möjligheter för Imtech att stötta tillväxtambitionen. "På den fragmenterade nordiska marknaden erbjuder NVS en plattform för vidare expansion inom elinstallation och informations- och kommunikationsteknologi. Faktum är att vi är på tröskeln till att fullfölja en expansion i Norden lik den vi nyligen genomfört i Tyskland."

"NVS är ett utomordentligt fint bolag byggt av en stark och dedikerad ledning tillsammans med övriga anställda, säger Lars Österberg, styrelseordförande i NVS och partner i Triton. Vi har haft turen att få arbeta tillsammans med NVS och det är med visst vemod vi nu avslutar vårt samarbete och lämnar över till en ny ägare. Samtidigt är vi övertygade om att NVS i Imtech får en mycket bra ägare och att bolaget kommer att fortsätta sin starka utveckling."

Håkan Bergkvist, VD och koncernchef för NVS, kommenterar Imtechs förvärv: "NVS och Imtech passar väldigt väl ihop och kombinationen innebär stora möjligheter för NVS. Våra kunder kommer omedelbart att kunna dra nytta av våra utökade möjligheter och breddade tjänsteutbud. NVS kommer även att kunna accelerera sin tillväxtstrategi med ytterligare förvärv i regionen, geografisk expansion och insteg i ytterligare discipliner som elektriska installationer, styr- och reglerteknik samt informations- och kommunikationsteknologi. Vidare kommer kombinationen med Imtech att skapa utökade karriärmöjligheter för de anställda inom NVS."

VD och koncernchef Håkan Bergkvist, NVS Installation AB, telefon 040-28 77 06, mobil 070-212 23 21. Informationschef Ann-Sofi Höijenstam, NVS Installation AB, telefon 010-475 10 22. Informationschef Jeroen Leenaers, Imtech N.V., Telefon +31 (0)182 543 504.

Om NVS
NVS är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 300 MSEK. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. NVS kunder finns inom både offentlig och privat sektor. Uppdragen omfattar allt från stora installationer för kommun, landsting och större byggföretag till mindre projekt för entreprenörer och privatpersoner. Läs mer på www.nvs.se

• Industri, tillverkning

• Malmö