NVS fortsätter expansionen i Finland genom nytt företagsförvärv

Som ett led i expansionen på den finländska marknaden genomför NVS nu ytterligare ett förvärv. Det är företaget LIT, Lännen Ilmatekniikka Oy, som har en stark marknads-position i sydvästra Finland. LIT kommer att utgöra en del av det redan 2008 förvärvade LVI-Helin och genom förvärvet breddar NVS både verksamheten och serviceerbjudandet till marknaden.

LIT är etablerat i Raumo, ca nio mil norr om Åbo, har ett 25-tal anställda och en årsomsättning på drygt 30 miljoner kronor. Verksamhetens huvudsakliga inriktning är lösningar, tjänster och service för energi, komfortkyla, ventilation och värmepumpar. Företaget har också en egen avdelning för utveckling och design av styr- och reglersystem för mer komplexa energi- och ventilationsanläggningar.

LIT har byggt upp en betydande marknad, med exempelvis pappersindustrin som viktig kundgrupp, och NVS VD och koncernchef Håkan Bergkvist ser intressanta synergier mellan LIT och LVI-Helin.

- Förvärvet är viktigt då det ger oss resurser att satsa vidare i en intressant geografisk region, men det är även betydelsefullt då vi genom att föra samman LIT och LVI-Helins verksamheter kan erbjuda betydligt bredare helhetslösningar. LVI-Helin är starka inom VVS-området medan LIT har spetskompetens inom framförallt energi, ventilation och komfortkyla. Här finns synergieffekter och det ska vi utnyttja genom att exempelvis erbjuda kunderna attraktiva serviceerbjudanden. Något jag också ser som mycket intressant är att det inom LIT finns spetskompetens när det gäller utveckling av styr- och reglerlösningar, säger Håkan Bergkvist.

När LIT´s verksamhet integrerats med LVI-Helin bildas en organisation med ett 60-tal medarbetare. Håkan Bergkvist är inte främmande för att antalet medarbetare kan komma att växa framöver.

- Vårt mål är att bli en ledande totalinstallatör i Finland och därför ser jag det som troligt att vi kommer att genomföra fler förvärv. Våra ägare Imtech N.V. har nyligen också genomfört ett förvärv av ett teknikkonsultföretag i Finland. Eftersom vi har en ambition att tillsammans med Imtech tydligare profilera koncernens samlade resurser i Norden under Imtech Nordic finns det även intressanta synergi-effekter med detta företag som har inriktning på byggnadsautomation, IT och telecom, avslutar Håkan Bergkvist.

Håkan Bergkvist, vd och koncernchef, NVS, tel 010 475 10 17, e-post: hakan.bergkvist@nvs.se

Jaakko Helin, vd, LVI-Helin, tel +35 84 00 50 29 00, e-post: jaakko.helin@nvs.fi

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010 475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

• förvärv