Digitalisering i företag med Assently

I många verksamheter och företag där anställda är vana vid att arbeta med fysiska dokument och information på papper – med mappar, pärmar och dokumentsamlare – har digitalisering de senaste årtiondena inneburit revolutionerande förändringar i hur man arbetar och hanterar information.

Men vad innebär digitalisering, vilka fördelar finns med digital dokumenthantering, och hur kan vi på Assently hjälpa er att framtidssäkra er verksamhet? I denna artikel går vi igenom allt som har med digitalisering att göra!

Vad är digitalisering?

Det finns idag flera termer som används mer eller mindre synonymt när man talar om att förändra en verksamhet så att den blir mindre beroende av fysiska eller analoga dokument och processer. Digitalisering, digitisering, digital transformation är bara några. Även om de rent konkret skiljer sig åt, används de ofta för att beteckna samma fenomen, det vill säga den process genom vilken en verksamhet går mot en mer digital hantering av sina dokument, arkiv och arbetssätt överlag.

Digitalisering – fördelar

Inom många verksamheter, inte minst inom stat och kommun, är digitalisering en nödvändig process för att uppfylla direktiv och lagar som styr tillgänglighet och sekretess. Men även i företag som upplever att verksamheten rullar på utmärkt med papper och penna kan det vara värt att fundera på digitaliseringens möjligheter. Här är bara några av alla fördelar med en digital transformation:

• Möt efterfrågan
    I dagens digitala samhälle förväntar sig många redan att kunna skriva under avtal och kontrakt med sin e-legitimation eller digital signatur på en skärm. Många kunder vill ha sina kvitton digitalt och sin information samlad på ett och samma ställe.
  • Överblick och kontroll
    Pärmar och mappar i all ära, men när du snabbt behöver leta upp ett specifikt dokument, eller sammanställa och jämföra information, kan fysisk dokumenthantering vara allt annat än effektivt. Med digital dokumenthantering effektiviserar du arbetet.
  • Sänkta kostnader
    Med snabbare processer, lägre materialkostnader och mindre behov av lokaler och fysiska arkiv resulterar oftast en digitaliseringsprocess i totalt sett lägre kostnader för verksamheten i slutändan. Genom att erbjuda säkra digitala processer kan verksamheten dessutom locka fler potentiella kunder.

Digitalisering i företag med Assently

Vilka processer som kan digitaliseras i en verksamhet kan vara svårt att identifiera. Utan kunskap av vilka digitala tjänster som finns på marknaden kan det vara lätt att bli hemmablind och tro att man redan har den bästa, analoga lösningen. Assently erbjuder flera besläktade tjänster inom digital identifiering, alla med fokus på digital säkerhet och användarvänlighet.

E-signering

Det finns idag flera varianter av digitala signaturer, från en underskrift på en pekskärm till identifiering med e-legitimation från hela Norden. Assently E-sign ersätter all pappershantering vid avtal, blanketter och protokoll. Skriv under, lagra och hantera dokument på ett säkert och överskådligt sätt.

Verifiera identitet i realtid över telefon

Effektivisera kundtjänst och support genom att enkelt och säkert verifiera kunders identitet över telefon eller chatt. Assently LiveID bygger på e-legitimering och ger en säker validering av att personen du talar med har rätt till viss information/uppgifter och har rätt att utföra vissa saker.

Logga in i system

Förbättra säkerheten i interna system och processer genom att ersätta användarnamn och lösenord med Assently CoreID, vilket möjliggör inloggning med e-legitimationer från hela Norden. Avlasta IT-avdelningen och undvik säkerhetsläckor och glömda lösenord.

Underteckna avtal i butik

Skapa en förbättrad kundupplevelse och effektivisera köpprocessen med hjälp av digitala avtal i butik. Med Assently Point of Sale skapar du enkelt juridiskt bindande digitala avtal direkt vid köp. Erbjud kunder en sömlös och professionell process.

Vill du veta mer om våra tjänster inom digital signering och e-identifiering och hur de kan hjälpa er verksamhet att bli mer effektiv och lönsam?

Boka demo

• Datasäkerhet