Assently certifierade enligt ISO 27001

Svenska SaaS-leverantören Assently AB har blivit certifierade enligt ISO 27001, en internationellt erkänd standard för informationssäkerhet. Bakgrunden till detta initiativ är att ge marknaden ett alternativ där kunder kan känna sig trygga med att deras information hanteras säkert och att deras efterlevnad i de regelverk de arbetar under förblir intakt. Med GDPR, de senaste årens skandaler och IT-läckor ställer företag i större utsträckning krav på hur deras data hanteras när de förvärvar molntjänster och vilka underleverantörer som involveras

— Många av våra kunder, en omfattande del inom bank och finans till exempel, har mycket höga krav på informationssäkerhet. Nu när vi har denna certifiering på plats blir vårt arbete gentemot våra kunder betydligt enklare, samtidigt som de kan känna sig trygga med oss som leverantör, berättar Andreas, grundare Assently.

Det omfattande projektet att nå certifiering som påbörjades för drygt två år sedan, fick i början av 2019 ett betydelsefullt fotfäste, genom att Assently certifierats av Intertek. Det är ett kvitto på att verksamheten följer de högt ställda kraven som ISO-standarden innebär.

— Det känns mycket bra att ha certifieringen på plats. Inte minst är det ett startskott för våra interna processer som säkerställer att vi arbetar med informationssäkerhet på ett korrekt sätt, som vi tydligt kan visa upp, fortsätter Andreas.