Flyga på höstlovet? Det här är dina rättigheter som allergiker

Människor med olika typer av funktionsnedsättning ska ha samma möjlighet att resa med flyg som alla andra. De gäller även människor med allergi, astma eller annan överkänslighet.  Det kan vara lite snårigt att veta vad som gäller. Astma- och Allergiförbundets webbtidning Matnyttig.se har försökt att reda ut begreppen.

-  Jag vet att många av våra medlemmar är oroliga innan de ger sig ut och flyger. Det förstår jag, det är väldigt svårt att hantera en allvarlig allergireaktion i luften. Det är bra att vi får reda på vilka rättigheter vi har, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Den viktigaste lagtext som gäller rättigheter för flygresenärer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet är Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2006. Denna förordning skyddar resenärernas rättigheter vid resor till, från eller via flygplatser i ett EU-land eller med EU-registrerade flygbolag i andra delar av världen.

Som allergisk resenär är det viktigt att planera sin resa ordentligt och ta reda på vilket serviceutbud flygbolagen erbjuder. Det är viktigt att alltid berätta om eventuella allergier när man bokar resan. För den som är jordnötsallergiker är det viktigt att även tala om det vid incheckning och ombordstigning. Vid bokning ska man också säga till om man behöver någon specialkost.

-  Astma- och Allergiförbundet anser att försiktighetsprincipen ska tillämpas och att alla flygbolag ska anta en policy om att inte servera nötter till passagerare på flygplanen, säger Maritha Sedvallson.

Läs hela artiklarna i Mattnyttig.se Även allergiker har rättigheter vid flygresor och Mycket att tänka på vid flygresor, både flygbolag och resenärer har skyldigheter.

För mer information kontakta:
Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070-661 5475
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070-588 72 88.

• jordnötsallergi flyg
  • höstlovet