Kraftig ökning av astma hos barn kräver bättre skolmiljö

Nu måste regeringen ge kommunerna möjlighet att rusta upp i skolorna – det är dags att införa en klassrumspeng. Det skriver Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet i en debattartikel i Dagens Samhälle idag.

-  Det kommer att leda till både friskare barn och bättre studieresultat. Dessutom att regeringen uppnår det egna miljömålet - God bebyggd miljö - att byggnader och deras egenskaper inte ska påverka hälsan negativt år 2020, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Rapporten Allergi i skola och förskola från Socialstyrelsen visar på stora brister i skolmiljön. Det drabbar i första hand barn med någon form av överkänslighet och leder till att barnen presterar sämre.

-  Även TV4s stora granskning av skolmiljön, #skolsnusk som ska pågå hela hösten visar att det finns stora  brister när det gäller inomhusmiljön i skolan. Allergikonsulent Britt-Marie Wallström som intervjuas i TV4 Nyheterna i Halland  menar att det saknas resurser för att arbeta förbyggande med inomhusmiljön i skolan.Det vill vi ändra på, säger Maritha Sedvallson. Vårt förslag till lösning är en klassrumspeng, ett statligt investeringsstöd som kommunerna ska kunna söka.

För mer information kontakta:
Maritha Sedvallson, förbundsordförande, Astma- och Allergiförbundet, 070-661 54 75
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, Astma- och Allergiförbundet, 070 - 5887288

• statligt investeringsstöd