För dig som vet vad du inte vill äta

Har du svårt att hitta recept som passar familjens matallergier? Eller ska du bjuda en matallergiker på middag? Här kommer räddningen – Astma- och Allergiförbundets medlemstidning Allergia presenterar en unik receptbank.

Recept på läcker mat från all världens kök finns numera tillgängliga bara några knapptryck bort på din dator, surfplatta eller mobil. Många andra receptsidor har möjlighet till viss allergianpassning, vanligt är till exempel att du kan välja att kryssa i att du vill undvika laktos och gluten.

Unik receptbank på allergia.se

Recepten på allergia.se är redan från början anpassade efter de vanligaste allergierna. Nu presenteras dessutom en unik sökfunktion där du kan välja bort vilken ingrediens du vill. Är du allergisk mot selleri, vitlök eller soja? Skriv in det i rutan för vad du vill undvika så får du endast upp recept utan dessa råvaror.

Du kan också välja att inkludera något livsmedel du gärna vill ha med i din maträtt. Du kan söka direkt på vad du vill laga eller baka – eller bläddra i kategorierna Lagat, Bakat, Sött, Smått & Gott och bli inspirerad.

– Vi tror att det här en efterlängtad funktion som kommer att underlätta mycket för personer med matallergi. Här kan man få fram recept helt utifrån sina egna önskemål, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet. Att leva med allergi eller överkänslighet mot mat kan vara riskfyllt, betungande och tidsödande. Att få hjälp med idéer till dagens middag när den egna inspirationen tryter är då värdefullt.

Receptbanken finns på allergia.se/recept

I Sverige uppger hela 20 procent av befolkningen att de är överkänsliga för något livsmedel. På Astma- och Allergiförbundets webbsida hittar du mer fakta om matallergi.

För kommentarer, var god kontakta: Maritha Sedvallson, ordförande, Astma- och Allergiförbundet, telefon 070 – 66 154 75.

För mer information, kontakta Sanna Markström, webbkommunikatör, Astma- och Allergiförbundet, telefon 079 - 077 48 86.

• mat

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.