Hur kommer Barnallergiåret att uppmärksammas av landstinget i Gävleborg?

Nu i veckan har vi i Astma- och Allergiföreningen i Gävleborgs län skrivit till landstingsfullmäktige i Gävleborg. Vi undrar hur landstinget kommer att uppmärksamma det pågående Barnallergiåret.

Barnallergiåret har kommit till på initiativ av Astma- och Allergiförbundet. Allergi är barnens folksjukdom. Ungefär en tredjedel av alla skolbarn har någon form av allergi eller överkänslighet. Tiotusentals barn har svåra problem som påverkar hela familjens liv – barn, syskon och föräldrar. Därför har Astma- och Allergiförbundet tagit initiativ till ett Barnallergiår.

-  Miljöhälsorapporten 2013 visar att astma bland barn i skolåldern ökat med 50 procent mellan 2003 och 2011, från 6 till 9 procent. Därför har vi tagit initiativ till ett Barnallergiår, ett helt år då vi sätter barn med astma, allergi eller annan överkänslighet i fokus, säger Kerstin Eriksson, vice ordförande i Astma- och Allergiföreningen i Gävleborg.

I flera landsting kommer man att uppmärksamma Barnallergiåret genom att till exempel ordna föreläsningar för både profession och allmänhet, ordna samrådsgrupper med vården eller starta astma eller eksemskolor.

- Vi hoppas att landstinget i Gävleborg vill hjälpa oss att öka kunskapen om barns astma och allergi inom vårt landsting, säger Kerstin Eriksson.

För mer information, kontakta gärna:
Anette Torvidsson, ordförande Astma- och Allergiföreningen i Gävleborg, tel 073 - 80 33 026,
eller 0271-12298. anette.torvidsson@telia.com

Eva-Maria Dufva, pressekreterare, Astma- och Allergiförbundet, tel 070 - 588 72 88.
eva-maria.dufva@astmaoallergiforbundet.se