Med koll på innehållet i maten kan den allergiske gästen njuta av det som finns på faten

En 18-årig ung man blev serverad kladdkaka på sin studentfest trots att han informerat om sin allergi. Det ledde till att mannen fick en allergisk chock. Nu döms köksmästaren på restaurangen till vållande till kroppsskada.

Det var på en studentfest förra året som 18-åringen blev serverad kladdkaka som innehöll ägg trots att han i god tid innan informerat restaurangen sina allergier.

18-åringen fick en allergisk chock som ledde till akutbesök och sjukhusvistelse. Nu döms köksmästaren till 30 dagsböter för vållande av kroppsskada.

- Det är bra med en sådan markering som domen innebär, den som är allergisk måste kunna lita på att informationen som ges av restaurangpersonalen är korrekt. Det visar också att det finns ett stort behov av utbildning för restauranger när det gäller hur man ska ta emot gäster med allergi, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Astma- och Allergiförbundet kommer från och med våren 2016 att kunna erbjuda restauranger utbildning i hur man tar hand om gäster med allergi. Dels i form av ett egenkontrollprogram och dels genom en handbok, Hurra - en allergisk gäst.

- Vi är glada att kunna erbjuda ett nytt utbildningsmaterial, säger Maritha Sedvallson.Ett restaurangbesök ska sätta guldkant på tillvaron. Att samlas runt en måltid i trevlig miljö, ta del av service och god mat som en bra restaurang kan ge och känna trygghet inför matens innehåll och hantering, det vill jag att alla ska få uppleva, säger Maritha.

Ungefär 20 procent av befolkningen har någon form av födoämnesallergi. Livsmedel som ofta framkallar allergi är mjölk, ägg, fisk, skaldjur, nötter och mandel, jordnöt, soja, baljväxter, vete, gluten och laktos. Restauranger måste sedan december 2014 kunna informera om de 14 allergenerna på EUs allergenlista. Astma- och Allergiförbundet vill att restauranger ska kunna informera om alla ingredienser i maten precis som man enligt lagen är tvungen att göra i färdigförpackad mat. Har restaurangerna koll på alla ingredienser så blir det säkrare för personer med allergi eller annan överkänslighet mot mat att äta på restaurang.

På Livsmedelsverkets hemsida finns information om Informationsförordningen (EU) nr 1169/2011.

För mer information kontakta:
Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070 – 661 54 75.
Rikard Åsgård, ombudsman, 070 – 85 88 557.
Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070- 588 72 88.

• säker mat
  • matallergi
  • 14 allergener
  • hurra- en allergisk gäst