Nytt stöd för familjer med allergiska barn

Astma- och Allergiförbundet startar ett familjestödsprojekt för att bygga upp stödgrupper där ett eller flera barn i familjen har astma, allergi eller annan överkänslighet. Det är ett prioriterat och viktigt projekt och en del i det pågående arbetet under Barnallergiåret.

Astma- och Allergiförbundet kommer att starta föräldrastödsgrupper på ett tjugotal olika orter runt om i landet. Grupperna erbjuder föräldrar som har barn med någon allergisjukdom ett återkommande lokalt forum där de kan träffa andra föräldrar med allergiska barn för att stödja och lära av varandra.

-  Det behövs verkligen, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet. Genom personliga kontakter, mejl och genom inlägg i förbundets olika sociala media får vi återkommande exempel på hur svårt det kan vara att få vardagen att gå ihop för familjer med allergiska barn. Det gäller att hela tiden ligga ett steg före, säger Maritha.

När barnen är sjuka och man inte vet hur man ska kunna hjälpa dem, när orken saknas för att ta nya tag och få vardagslivet att fungera känner man sig lätt väldigt ensam och sårbar. Att få möta andra som gör eller har gjort samma resa är ett betydelsefullt stöd som kan göra skillnad i familjens liv och ge redskap för att hantera vardagen med ny kraft.

I varje grupp finns en person som har tagit på sig att samordna träffarna, en föräldraresurs. En föräldrastödsgrupp kan bestå av 3-8 deltagare och gruppen bestämmer själv hur ofta man vill träffas.

På följande orter planeras det lokala föräldragrupper: Malmö, Karlskrona, Mölndal/Härryda, Trollhättan/Vänersborg, Uddevalla, Skövde/Falköping, Stockholm, Uppsala, Hedemora, Leksand, Falun, Kopparberg, Edsbyn/Ovanåker, Örnsköldsvik, Ånge, Skellefteå och Luleå. Kontaktuppgifter finns i bifogad PDF.

Allergi är barnens folksjukdom. Ungefär en tredjedel av alla skolbarn har någon form av allergi eller annan överkänslighet. Tiotusentals barn har svåra problem som påverkar hela familjens liv – barn, syskon och föräldrar.

Enligt Miljöhälsrapporten 2013 har den läkardiagnostiserade astman bland barn i skolåldern ökat med 50 procent (från 6 – 9 procent) mellan 2003 och 2011. Även övriga allergiska sjukdomar bland barn fortsätter att öka.

För mer information kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, ordförande Astma- och Allergiförbundet, 070 - 661 54 75
Caroline Tegner, projektledare Barnallergiåret, 070 – 634 30 88