Viktigt poängtera att läkare ställer diagnos

Efter den stora uppmärksamhet som Apotekets självtester fått vill Astma- och Allergiförbundet kort kommentera förbundets syn på testerna.

- Det är viktigt att poängtera att det är läkare som ställer diagnos. Testerna som finns i handeln är just en test och har man symptom är vår rekommendation alltid att man kontaktar sjukvården, säger Ingalill Bjöörn, förbundsordförande för Astma- och Allergiförbundet.

- Vår rekommendation är även att noggrant läsa produktens bipacksedel. Ger testet positivt resultat ska man heller inte lägga om sina kostvanor utan snarast kontakta sjukvården för att få råd och hjälp, säger Ingalill Bjöörn.

För mer information kontakta:

Ingalill Bjöörn, förbundsordförande

Stefan Berg, presskontakt