Vita lakan mot dubbdäck i Stockholm

Astma- och Allergiförbundet som har sina kanslilokaler i gathörnet på Kungsholmen, har tagit fram nya fakta som visar att de höga halterna av partiklar leder till många onödiga besök på akutmottagningarna pga. astma. Halterna skulle minska väsentligt om dubbdäcken förbjöds, vilket förbundet kräver. Var undersökning visar att barn som växer upp i trafikerade miljöer oftare har astma än andra barn. Idag visar statistik på att minst 900 000 vuxna och 600 000 barn har astma. Många som passerar hörnet Flemminggatan St Eriksgatan i Stockholm undrar varför det fladdrar vita lakan ur fönstren. Detta är en protest mot att Stockholms kommun inte gör något åt de höga och hälsovådliga partikelhalterna vid stadens gator som har spridit sig från Södermalm (Hornsgatan) till Kungsholmen. Ingalill Bjöörn Ordförande, Astma- och Allergiförbundet För mer information, kontakta: Marianne Jarl, 076 - 141 88 90. marianne.jarl@astmaoallergiforbundet.se Ulf Brändström, 08 - 506 28 214, 070-7952286 ulf.brandstrom@astmaoallergiforbundet.se Hela rapporten finns att läsa på vår hemsida www.astmaoallergiforbundet.se Astma- och Allergiförbundet är en intresseorganisation för allergiker. Vi arbetar för att få en miljö där vi alla kan vistas utan att bli sjuka. www.astmaoallergiforbundet.se Astma- och Allergiförbundet, Box 49 303, Besöksadress St Eriksgatan 44, 100 29 Stockholm. Astma- och allergiförbundet http://www.astmaoallergiforbundet.se/pressrum/