Anders Ekblom ny chef för Science and Technology Integration Office

Anders Ekblom, global utvecklingschef och VD för AstraZeneca AB, tillträder en ny position i AstraZeneca. Han ska leda uppbyggnaden av en ny funktion inom FoU – Science and Technology Integration Office.  Den nya funktionen kommer att driva AstraZenecas kompetens inom innovationsarbete och framgångsrik FoU genom samarbete med ledande offentliga och privata organisationer samt identifiera och utveckla åtgärder för s k ”open innovation”.

Anders Ekbloms får två huvuduppgifter. Det första området är att samarbeta med ledande offentliga och privata organ i syfte att bli en stark och central kraft i initiativ som kommer att forma framtidens läkemedelsutveckling. Detta inkluderar FDA:s ”Critical Path Initiative” och ”US National Institutes of Health’s Roadmap for Medical Research” som bearbetar hinder och kunskapsluckor och försöker förändra sättet som biomedicinsk forskning utförs på. Ett annat organ är ”Innovative Medicines Initiative, (IMI)” – Europas största samarbetsinitiativ mellan offentlig och privat sektor, vars syfte är att snabba upp utvecklingen av bättre och säkrare mediciner för patienter, och som finansieras av EU och läkemedelsindustrin.

Det andra området är att identifiera och utveckla framtida trender inom vetenskap och teknologi och stärka AstraZenecas insatser kring samarbeten före marknadsintroduktion samt öppen innovation.

”För det första handlar det om att vi ska fokusera på att koordinera våra insatser bättre och fokusera på ett mindre antal forskningsprogram för att nå bättre och snabbare resultat. För det andra handlar det om att bryta ny mark när det gäller det som kallas ”open innovation”, säger Anders Ekblom.

Öppen innovation och det som kallas pre-competitive collaboration innebär att olika företag samarbetar för att få fram metoder och tekniker som branschen behöver, men där man inte konkurrerar.

Vårt mål är att de stora program vi är inne i ska nå resultat snabbare och att vi även får igång nya samarbeten med andra företag, med akademin, med icke-vinstdrivande organisationer, myndigheter och betalare”, säger Anders.

Anders Ekblom kommer att fortsätta rapportera till AstraZenecas globala forskningschef Martin Mackay och fortsätter som tidigare som VD för AstraZeneca Sverige AB.

Ann-Leena Mikiver, presschef Sverige, 08-553 260 20