ESC rekommenderar Brilique i nya europeiska riktlinjer

European Society of Cardiology (ESC), som samlar Europas ledande kardiologer, har i sina nya riktlinjer beslutat att rekommendera Brilique (ticagrelor) för alla medel- till högriskpatienter med akut kranskärlssjukdom utan ST-höjning. Rekommendationen gäller oavsett om patienterna tidigare behandlats med klopidogrel eller inte.

ESC ger i sina riktlinjer för år 2011 Brilique en klass 1-rekommendation som innebär att ticagrelor rekommenderas för patienter med medel till hög risk för akut kranskärlssjukdom utan ST-höjning oavsett om patienterna behandlas medicinskt eller invasivt. Ticagrelor rekommenderas oberoende av tidigare behandlingsstrategi, även för patienter som tidigare behandlats med klopidogrel (en behandling som bör avslutas vid insättning av ticagrelor). Riktlinjerna rekommenderar dessutom att behandling med ticagrelor ska övervägas att sättas in eller återupptas efter kranskärlsoperation så snart det anses säkert.

- Detta är ytterligare ett viktigt steg mot att förbättra vården av patienter med akut kranskärlssjukdom inom EU, säger Lars Wallentin, forskningschef och professor i kardiologi vid Uppsala Kliniska Forskningscentrum, Kardiologiska Kliniken Akademiska Sjukhuset och huvudprövare för PLATO-studien.

ESC:s riktlinjer baseras på en genomgång av det kliniska prövningsprogrammet för ticagrelor som bland annat inkluderar resultat från PLATO-studien (18 000 patienter från 43 länder).

De nya riktlinjerna presenterades på ESCs årliga kongress i slutet av augusti och publiceras nu i European Heart Journal.

För mer information om riktlinjerna besök ESCs webbplats: http://www.escardio.org/guidelines-surveys/esc-guidelines/Pages/ACS-non-ST-segment-elevation.aspx

Om akut kranskärlssjukdom
Akut kranskärlssjukdom är en sammanfattande beteckning på medicinska tillstånd som orsakas av att hjärtmuskelns blodförsörjning är kraftigt reducerad. Dessa tillstånd sträcker sig från instabil angina (kärlkramp och ihållande smärtor i bröstet som kan föregå en hjärtinfarkt) till hjärtinfarkt:

• STEMI (hjärtinfarkt med ST-höjning), en typ av infarkt som orsakas av att ett kranskärl helt blockeras av en blodpropp, vilket medför att den hjärtmuskel som normalt försörjs av detta kärl börjar dö.
  • Instabil angina/NSTEMI (instabil angina/hjärtinfarkt utan ST-höjning) är en typ av akut kranskärlssjukdom som innebär att ett kranskärl förträngs av en blodpropp så att den del av hjärtmuskeln som försörjs av detta kärl börjar dö eller löper hög risk att dö.

Om Brilique
Brilique (ticagrelor) är det första godkända läkemedlet i en ny kemisk klass av trombocythämmande läkemedel för behandling av akut kranskärlssjukdom som ges i tablettform. Trombocyter är små cirkulerande blodkroppar som hjälper blodet att koagulera. Trombocythämmare verkar genom att avbryta den process som gör att blodplättarna klumpar ihop sig. Brilique är en direktverkande antagonist mot receptorn för P2Y12 och tillhör en kemisk klass som kallas cyklopentyltriazolopyrimidiner (CPTP). Brilique är den första orala antagonisten mot ADP-receptorn som binder reversibelt.

Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA godkände i december 2010 Brilique, givet tillsammans med acetylsalicylsyra (ASA), för prevention av aterotrombotiska händelser hos vuxna patienter med akut kranskärlssjukdom (instabil angina, icke-ST-höjningsinfarkt, NSTEMI eller ST-höjningsinfarkt, STEMI) inklusive patienter som behandlas medicinskt och patienter som behandlas med perkutan koronarintervention (PCI) eller kranskärlskirurgi (CABG).

Brilinta har nu godkänts i 43 länder, inklusive EU, under namnet Brilique, och i USA; Kanada, Brasilien, Malaysia och Makao, under namnet Brilinta. Brilinta granskas för närvarande av läkemedelsmyndigheterna i ytterligare 49 länder, bland annat Ryssland, Indien och Kina.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com

Kontaktpersoner:
Kristian Sjöholm, Nordisk PR-ansvarig, tel: 08-553 231 35 mob: 073-335 14 26