Nyhet -

Nytt potentiellt läkemedel förbättrar blodsockerkontrollen vid typ 2-diabetes både som monoterapi och som tillägg till insulin

Vid American Diabetes Association (ADA) i juni 2010 presenterades resultat från två 24 veckors fas 3-studier med ett läkemedel under utveckling, dapagliflozin. Läkemedlet ingår i en helt ny klass av läkemedel för behandling av typ 2-diabetes där sockret transporteras bort från kroppen via utsöndring i urinen. Den ena studien visar att dapagliflozin som monoterapi till tidigare obehandlade vuxna patienter med nyligen diagnostiserad typ 2-diabetes gav en signifikant minskning av långtidsblodsocker (HbA1c) jämfört med placebo. Dessutom minskade både fasteplasmaglukosvärdet (FPG) och kroppsvikten.

Den andra studien undersökte patienter som idag behandlas med insulin men som inte har uppnått sina målvärden. Vid tillägg av dapagliflozin sänktes långtidsblodsockret jämfört med gruppen som fick placebo och insulin. Både fasteplasmaglukosvärde (FPG) och kroppsvikten minskade även i denna studie. Dessutom kunde insulindosen sänkas. Förekomsten av urinvägsinfektion var något vanligare bland dem som behandlades med dapagliflozin, men ledde mycket sällan till att behandlingen avslutades.

”Med tanke på den ökande förekomsten av typ 2-diabetes samt att en stor andel av diabetespatienterna inte når sina behandlingsmål, finns det behov för nya behandlingsalternativ. Dapagliflozin är en så kallad SGLT2-hämmare som gör att njurens återupptag av glukos hämmas och glukos utsöndras i urinen. Detta kan leda till ett nytt sätt att behandla patienter med typ 2-diabetes”, säger Johan Friberg, endokrinolog på Curera Vårdcentral.

Läs mer i detalj om studiens utförande, samt resultat och biverkningar i våra pressmeddelanden på engelska:

Dapagliflozin as Monotherapy Demonstrated Improved Glycemic Control in Treatment-Naïve Adults with Type 2 Diabetes

Dapagliflozin As Add On Therapy To Insulin Demonstrated Improved Glycemic Control in Patients With Type 2 Diabetes Inadequately Controlled With Insulin