AstraZeneca etablerar nytt nordiskt marknadsbolag - stärker kompetensen med fortsatt fokus på lokalt kundstöd

AstraZeneca kommer att koncentrera resurserna inom marknadsföring i Danmark, Finland, Norge och Sverige till ett nytt nordiskt marknadsbolag. Det nya marknadsbolaget blir baserat i Sverige, i Södertälje.

Bolaget ska ansvara för strategisk planering och administration medan all kundkontakt även fortsättningsvis sker lokalt. Samtliga nordiska länder kommer att ha lokala starkt kundorienterade organisationer för att säkerställa att kunderna får fortsatt service med hög kvalitet.

Målet med omorganisationen är att:

- stärka konkurrenskraften genom att samla kompetensen inom områden av växande betydelse, t ex hälsoekonomisk analys och strategisk planering
- säkerställa starka kundrelationer genom fortsatta lokala kundorganisationer i alla fyra nordiska länder
- skapa en effektiv organisation genom att samordna administrativa resurser

"Genom att samla våra resurser kan vi stärka vår kompetens och uppnå större expertis inom varje funktion", säger Steinar Höeg, VD för det nya nordiska bolaget.

Antalet medarbetare beräknas minska från 660 till omkring 480 och personalminskningar kommer att ske i alla fyra berörda länder. Lokala fackliga förhandlingar har inletts. AstraZeneca har förståelse för att organisationsförändringar påverkar såväl medarbetare som de orter där vi är verksamma. AstraZeneca kommer att ta fullt ansvar under processen.

Den nya organisationen träder i kraft i mitten av september 2009.

Kontaktperson:
Ann-Leena Mikiver, presschef AstraZeneca, tel: 08-553 26020, mobil: 070-742 88 36