AstraZeneca fullföljer förvärvet av Ardea Biosciences

AstraZeneca har tisdagen den 19 juni 2012 slutfört förvärvet av Ardea Biosciences, Inc., ett bioteknikföretag i San Diego, Kalifornien. Samgåendet har godkänts av Ardeas aktieägare.

Vid slutförandet av samgåendet makulerades alla utestående stamaktier i Ardea och omvandlades till rätten att erhålla 32,00 USD i kontanter, utan ränta, och handeln med stamaktier i Ardea upphörde på NASDAQ Global Select Market.

Som tidigare meddelats, stärker förvärvet AstraZenecas sena utvecklingsportfölj med substansen lesinurad, ett potentiellt nästa generations läkemedel för kronisk behandling av hyperurikemi hos patienter med gikt.

Om Ardea
Ardea är ett bioteknikföretag med säte i San Diego, Kalifornien, med fokus på utveckling av småmolekylära läkemedel för behandling av allvarliga sjukdomar. Ardeas mest avancerade läkemedelskandidater i klinisk utveckling inkluderar lesinurad, tidigare RDEA594, en selektiv oral URAT1-transportörhämmare för kronisk behandling av hyperurikemi hos patienter med gikt och BAY 86-9766, tidigare RDEA119, en specifik hämmare av mitogenaktiverat ERK-kinas (MEK) för behandling av cancer, som utvecklats i ett globalt licensavtal med Bayer HealthCare AG. För mer information, se www.ardeabio.com.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364