AstraZeneca inviger nytt forskningslaboratorium i Mölndal

AstraZeneca har investerat 285 miljoner kronor i ett nytt forskningslaboratorium som invigs idag i Mölndal.

Den högteknologiska anläggningen kommer att användas för att studera metabolism och farmakokinetik som är ett viktigt led i läkemedelsforskningen. Dessa studier förser läkemedelsprojekten med information som är avgörande för att kunna gå vidare både inom tidig och sen utvecklingsfas. Metabolism och farmakokinetik berättar vad kroppen gör med läkemedlet - hur det absorberas, fördelas, bryts ned och utsöndras. Detta ger viktig information för att kunna ta reda på var och hur effekt och biverkningar sker och hur länge de varar.

"AstraZeneca har ökat produktiviteten inom den tidiga forskningen de senaste åren och mängden substanser som hanteras har fördubblats. Metabolism och farmakokinetik har stor betydelse för kvalitet och utvecklingstider för alla läkemedelsprojekt. Därför är den nya anläggningen i Mölndal ett välkommet tillskott i jakten på nya och bättre läkemedel", säger Jan Lundberg, Executive Vice President, Global Discovery Research.

Kontaktperson:
Anne-Charlotte Knutsson, informationsdirektör, 08-553 21375, 070-685 42 95