AstraZeneca lämnar över till Medicon Village

Den 10 januari 2012 sker det formella överlämnandet av AstraZenecas forskningsanläggning i Lund till Medicon Village AB. Syftet är att etablera ett nytt centrum för forskning, innovation och företagande inom Life Science. Sammanlagt omfattar affären lokaler med en uthyrningsbar yta på ca 80 000 kvm, av vilka cirka
30 000 utgör laboratorier.

Som ett led i sin fokuserade forskningsstrategi tog AstraZeneca i mars 2010 beslutet att flytta sin forskning från Lund till Mölndal. Forskningsanläggningen säljs nu vidare till Medicon Village AB – ett bolag som ägs av Mats Paulssons stiftelse för forskning, innovation och samhällsbyggande. Köpeskillingen är 450 miljoner kronor. Mats Paulsson, en av Peabs grundare, är initiativtagare till stiftelsen, dit han har tillfört en initial donation om totalt
100 miljoner kronor.

Medicon Village kommer att upplåta lokalerna till marknadsmässiga hyror. Hela överskottet som uppstår i fastighetsförvaltningen ska användas för att främja forskning och innovationer, företrädesvis inom medicinsk forskning och life science-forskning.

”Det är glädjande att anläggningen även framöver kommer att användas för Life Science-verksamhet och därmed stimulera till nya forskningsprojekt i Öresundsregionen. Vi har nu också framgångsrikt flyttat vår egen verksamhet från Lund till Mölndal”, säger Anders Ekblom, global utvecklingschef och VD för AstraZeneca AB.

Se hela pressmaterialet på http://www.mediconvillage.se/

Ann-Leena Mikiver, presschef AstraZeneca AB, 08-553 260 20, 070-742 88 36

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.
För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.