AstraZeneca lanserar en serie kortfilmer om tonårshjärnan

Varför är tonåringar ena stunden fullt resonabla och förståndiga vuxna och i nästa stund gränslöst risktagande? AstraZeneca lanserar tillsammans med filmproducenten Mikael Agaton ”Grymt fett – en filmserie om tonårshjärnan”. Syftet med filmerna är att öka förståelsen kring ungdomars sätt att agera och reagera, skapa dialog samt bidra till satsningar för att förbättra ungdomars hälsa och välbefinnande.

Här kan du se ett kortare utdrag från filmerna, Tonårshjärnan

Tidigare trodde man att den mest intensiva utvecklingen av hjärnan skedde under barnets första levnadsår. Nu vet man att tonårstiden innebär en minst lika intensiv utveckling av hjärnan och att delar av den inte är färdigutvecklad förrän vid 25-30 årsåldern. I filmserien förklaras forskningen om tonårshjärnan på ett enkelt och populärvetenskapligt sätt. Syftet med filmerna är att öka förståelsen och kunskapen kring tonåringars sätt att agera och reagera och därmed också bidra till satsningar som förbättrar ungdomars hälsa och vardagssituation.

Filmserien riktar sig till tonåringar, lärare, skolläkare, kuratorer, föräldrar och andra som har daglig kontakt med ungdomar. Filmen med tillhörande studiematerial kan användas i undervisning och i andra sammanhang där ungdomar står i fokus, för att skapa en dialog mellan vuxna och ungdomar.

Filmernas innehåll
Kortfilmerna belyser fem olika områden av beteende och forskningen kring dessa.

Sömn

Kompisar & familj

Kicken – om belöningar

Känslor

Lärandet

Produktionen
Filmserien är producerad av Agaton Film & Television AB och för manus och regi svarar Emmybelönade Mikael Agaton. Framstående hjärnforskare från universitet i Sverige, Storbritannien, USA och Kina medverkar i filmerna och delar med sig av sin kunskap och forskning. Projektledare är Caroline Öberg och Tove Engström från AstraZeneca, som finansierat filmerna. Vetenskapligt ansvarig är hjärnforskaren Per Hamid Ghatan från Karolinska Institutet och AstraZeneca.

Tillgänglighet
Skolpersonal kommer att kunna beställa filmerna via distributionskanalen för lektionsmaterial på www.utbudet.se.

Filmerna finns även publicerade på www.astrazeneca.se/ansvar/samhllsstd.

Bakgrund
Produktionen är en del i AstraZenecas långsiktiga globala satsning Young Health Programme som syftar till att förbättra och öka kunskapen kring ungdomar och deras hälsa. Läs mer på AstraZenecas globala webbsida.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, telefon: 08-553 26020, mobil: 070-742 88 36