AstraZeneca meddelar första resultat från central fas 3-studie av BRILINTA

AstraZeneca meddelar idag första resultat från fas 3-studien PLATO (A Study of Platelet Inhibition and Patient Outcomes). Studien visar att BRILINTA (ticagrelor), en oral trombocythämmare för behandling vid akut kranskärlssyndrom, har uppnått ett statistiskt signifikant primärt effektmått jämfört med clopidogrel, vid förebyggande av hjärthändelser hos patienter med akut kranskärlssyndrom. Det primära effektmåttet var tiden fram till första förekomst av någon händelse av hjärtinfarkt, stroke och hjärtdöd.

Den sammantagna säkerhetsprofilen för BRILINTA i PLATO-studien var i linje med de säkerhetsdata som observerats i fas 2-studierna. Med hänsyn till omfattningen av PLATO-studien pågår ytterligare analyser av hela databasen, sekundära variabler samt subgrupper. AstraZeneca och styrgruppen för PLATO-studien avser att inlämna resultaten från PLATO-studien till en expertgranskad medicinsk tidskrift samt presentera resultaten vid det årliga mötet för European Society of Cardiology (ESC) i augusti 2009.

Uppskattningsvis en av tre patienter med akut kranskärlssyndrom endera avlider, får ytterligare en hjärtattack (hjärtinfarkt) eller måste läggas in på sjukhus inom sex månader efter den första hjärthändelsen. Det är därför avgörande att förebygga återfall vid behandling av patienter med akut kranskärlssyndrom.

PLATO var en direkt jämförande utfallsstudie som jämförde BRILINTA med clopidogrel för att fastställa om BRILINTA kunde uppnå betydelsefulla resultat när det gäller hjärthändelser och säkerhet hos patienter med akut kranskärlssyndrom. Studien omfattade 18 624 patienter i 43 länder och utformades för att ge en omfattande analys av effekt, säkerhet och tolerabilitet för BRILINTA. PLATO-studien leddes av styrgruppens två ordföranden, professor Lars Wallentin, Sverige (Uppsala Clinical Research Center) och professor Robert Harrington, USA (Duke Clinical Research Institute).

AstraZeneca planerar som tidigare meddelats att lämna in ansökningar för BRILINTA till registreringsmyndigheterna under fjärde kvartalet 2009.

Bakgrund:
BRILINTA är den första reversibla orala adenosindifosfat (ADP) receptorantagonisten och skiljer sig kemiskt från thienopyridiner som clopidogrel. BRILINTA hämmar selektivt P2Y12, en viktig målreceptor för ADP. ADP-receptorblockad hämmar effekten av blodplättar i blodet, vilket minskar risken för upprepade tromboser.

AstraZeneca har föreslagit namnet BRILINTA. Om läkemedlet godkänns av FDA och EMEA kommer detta att bli produktnamnet för ticagrelor/AZD6140.

BRILINTA är ett varumärke som tillhör AstraZeneca-koncernen.

PLATO-studiens design publicerades i American Heart Journal (James, S. et al. in Am. Heart J. 2009; 157: 599-605) i april 2009.

Fas 2-studierna med BRILINTA omfattar DISPERSE och DISPERSE2. DISPERSE publicerades av Husted, S. et al. i Eur. Heart J. 2006; 27: 1038-1047. DISPERSE2 publicerades av Cannon, C.P. et al i J. Am Coll. Cardiol. 2007; 50: 1844-1851 och av Storey, R.F. et al i J. Am. Coll. Cardiol. 2007; 50: 1852-1856.

Kontaktpersoner media:
Ann-Leena Mikiver, 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Neil McCrae, +44 20 7304 5045

Investor Relations:
Jonathan Hunt, +44 207 304 5087, mob: +44 7775 704032
Karl Hård , +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654364
Ed Seage, +1 302 886 4065, mob: +1 302 373 1361
Jörgen Winroth, +1 212 579 0506, mob: +1 917 612 4043

AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och tillhandahåller vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2008 på 31,6 miljarder USD och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, cancer samt infektion. För mer information, se astrazeneca.se resp astrazeneca.com.