AstraZeneca och Abbott utökar sitt partnerskap med avtal om gemensam marknadsföring av CRESTOR®

AstraZeneca och Abbott meddelade idag att de har träffat ett avtal som innebär att Abbotts säljare också kommer att kunna marknadsföra AstraZenecas CRESTOR® (rosuvastatin).

Enligt avtalsvillkoren får Abbott icke-exklusiv rätt att sälja Crestor i USA. Inga närmare ekonomiska detaljer avslöjades.

Crestor är ett receptförskrivet statin som tas en gång om dagen som komplement till kostförändringar vid behandling av olika blodfettsrubbningar, som primär hyperlipidemi, blandad dyslipidemi och isolerad hypertriglyceridemi, samt för att bromsa upp utvecklingen av ateroskleros hos vuxna genom en behandlingsstrategi som innefattar en sänkning av totalt kolesterol och LDL-kolesterol till målvärden. Crestor finns i tabletter med styrkan 5, 10, 20 respektive 40 mg.

"Vi betraktar Crestor som ett strategiskt komplement till Abbotts växande läkemedelsportfölj mot blodfettsrubbningar, som hjälper läkaren behandla patientens totala blodfettuppsättning", sade Mary Szela, Senior Vice President för Abbotts Pharmaceutical Operations.

"Det här avtalet kommer att förstärka AstraZenecas närvaro på marknaden och breddar räckvidden för Crestor till läkare och patienter som kan ha nytta av denna produkt. Vi ser att båda våra bolag har nytta av avtalet, och vi får möjlighet att utnyttja Abbotts etablerade kontakter med läkarkåren", sade Mike Tilton, Vice President för Primary Care vid AstraZeneca.

Kontaktpersoner media:
Per Lorentz 08-553 26020
Steve Brown +44 207 304 5033
Chris Sampson +44 20 7304 5130
Neil McCrae +44 207 304 5045

Investor Relations Storbritannien:
Jonathan Hunt +44 207 304 5087 mob: +44 7775 704032
Mina Blair +44 20 7304 5084 mob: +44 7718 581021
Karl Hard +44 207 304 5322 mob: +44 7789 654364

Investor Relations USA:
Ed Seage +1 302 886 4065 mob: +1 302 373 1361
Jörgen Winroth +1 212 579 0506 mob: +1 917 612 4043
Peter Vozzo (MedImmune) +1 301 398 4358 mob: +1 301 252 7518

Om CRESTORTM (rosuvastatin)
Crestor är indicerat som komplement till kostförändringar för att sänka nivåerna av totalt kolesterol, LDL-kolesterol, ApoB, icke-HDL-kolesterol och triglycerider, och öka nivån av HDL-kolesterol hos vuxna patienter med primär hyperlipidemi eller blandad dyslipidemi, och för att bromsa upp utvecklingen av ateroskleros hos vuxna i en behandlingsstrategi med målet att sänka nivåerna av totalt kolesterol och LDL-kolesterol till målvärden. Ingen förebyggande effekt av Crestor på hjärtsjukdom, hjärtattack eller stroke har fastställts. För patienter med hyperkolesterolemi och blandad dyslipidemi är den normala rekommenderade startdosen av Crestor 10 mg. Doseringen 40 mg av Crestor reserveras för de patienter som inte uppnått målet i fråga om LDL-kolesterol med 20 mg Crestor en gång dagligen. När man inleder statinbehandling, eller växlar till Crestor från ett annat statin, så bör man inleda med den normala startdoseringen, och sedan titrera upp dosen i relation till patientens individuella behandlingsmål. AstraZeneca har förvärvat de globala licensrättigheterna till Crestor från det japanska läkemedelsbolaget Shinogi & Co, Ltd.

Om Abbott
Abbott är ett globalt hälso-och sjukvårdsföretag med bred verksamhet, som arbetar med att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra läkemedel och medicinska produkter, inklusive näringspreparat och medicintekniska produkter. Företaget har 68 000 anställa och marknadsför sina produkter i över 130 länder.
Abbotts pressmeddelanden och annan information återfinns på företagets hemsida www.abbott.com.