AstraZeneca och Karolinska Institutet skapar nytt center för translationell forskning

AstraZeneca och Karolinska Institutet tillkännagav idag planerna på att skapa ett center för translationell forskning. Translationell forskning utgår från frågor som väckts inom vården. Forskningen genomförs i laboratorier och resultaten förs sedan tillbaka till vården i form av nya metoder för behandling och diagnostik. Målsättningen med det nya centret är att upptäcka och leverera biomarkörer för klinisk användning inom AstraZenecas organisation för tidig forskning och utveckling (Innovative Medicines), för att hitta nya läkemedel. Centret är en fortsättning på en långvarig relation mellan de två organisationerna och kommer att ha sin bas på Karolinska Institutets campus i Stockholm.

AstraZeneca och Karolinska Institutet kommer till att börja med att driva centret i fem år. AstraZeneca kommer att tillföra cirka 4,5 miljoner US-dollar per år (drygt 30 miljoner SEK per år) i forskningsmedel. AstraZeneca kommer att erbjuda stöd för ett antal veteskapliga experter, doktorerade forskare och studenter att jobba tillsammans med Karolinska Institutets forskare vid centret. Företaget kommer också att använda den senaste tekniken inom fysiologisk testning och identifiering av lösliga biomarkörer. Centret beräknas tas i drift i slutet av 2012.

- Att etablera centret tillsammans med en institution av Karolinska Institutets kaliber är ett bevis för att vi vill vara först med nyskapande forskningsmetoder, särskilt inom vår neurovetenskapliga  enhet Innovative Medicine. Att samla kompletterande förmågor hos AstraZenecas och Karolinska Institutets forskare under ett tak kommer att hjälpa oss upptäcka ledtrådar i människokroppen som kan användas i det svåra sökandet efter nya mediciner, säger Menelas Pangalos, Executive Vice President, Innovative Medicines, AstraZeneca.

- Vi är både glada och stolta över att AstraZeneca väljer Karolinska Institutet som partner för det nya centret för translationell forskning. Det befäster vikten av och styrkan i vår forskning. Investeringen i SciLifeLab gör samarbetet möjligt och visar den strategiska vikten av att satsa på det området. Jag är övertygad om att samarbetet mellan forskning och medicinsk industri är helt avgörande för vårt mål att förbättra människors hälsa, säger Professor Harriet Wallberg-Henriksson, rektor vid Karolinska Institutet.

AstraZeneca och Karolinska Institutet har samarbetat sedan 2006 med avancerad avbildningsteknik, PET-kamera, för att identifiera signalsubstanser och hur de rör sig i hjärnan. Avbildning med PET-kamera innebär att svagt radioaktiva markörer ”fotograferas” för att skapa tredimensionella bilder av förlopp och organ som hjärnan. Organisationernas kompletterande kompetenser har bidragit till ett antal nya läkemedelsutvecklingsprogram. Den 26 januari 2012 tillkännagav AstraZeneca och Karolinska Institutet ett treårigt forskningssamarbete för att leverera nya avbildningsverktyg som kan hjälpa till med att föra ämnen framåt i AstraZenecas tidiga forskning (Innovative Medicines).

Om Karolinska Institutet
Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Det står för mer än 40 procent av den medicinska akademiska forskningen i Sverige och erbjuder landets bredaste utbud av utbildning inom medicin och hälsa. Sedan 1901 har Karolinska Institutets Nobelkommitté utsett vinnare av Nobelpriset i medicin. För mer information, besök gärna http://www.ki.se

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Kontaktpersoner:

Ann-Leena Mikiver, AstraZeneca, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36