AstraZeneca och Torrent i samarbete om varumärkta generika för försäljning på tillväxtmarknader

Ett avtal om licens och varuförsörjning har träffats med Torrent Pharmaceuticals Ltd. Torrent kommer att förse AstraZeneca med en portfölj av generiska läkemedel för vilka Torrent redan har licenser i en rad olika länder. Samarbetet med Torrent innebär att AstraZeneca förser de aktuella produkterna med varumärken och marknadsför dem på flera av de tillväxtmarknader där AstraZeneca redan har en stark närvaro.

Enligt avtalet kommer AstraZeneca inledningsvis att köpa licenser och marknadsförings­tillstånd av Torrent för 18 produkter i nio länder. Avtalet ger möjlighet att lägga till ytterligare produkter och  länder där AstraZeneca ser tillväxtmöjligheter. Parterna har kommit överens om att inte ge några ytterligare ekonomiska detaljer.

Torrent kommer att tillverka läkemedlen i enlighet med AstraZenecas stränga kvalitets- och processkrav. Torrent är ett indiskt företag som tillverkat läkemedel i mer än trettio år och som visat goda resultat inom registrering och tillverkning av ett brett produktsortiment.

Tillväxtmarknaderna förväntas bidra med omkring 70 procent av tillväxten i läkemedelsbranschen under de närmaste fem åren och varumärkta generika svarar för omkring hälften av värdet på dessa marknader. AstraZeneca planerar att bygga vidare på denna initiala satsning som nu görs genom att över tiden utvidga produktportföljen till fler än de nu aktuella 18 produkterna.

AstraZeneca har på senare år gjort betydande investeringar på viktiga tillväxtmarknader och etablerat en stark position på många av dessa. Utökningen av AstraZenecas portfölj med varumärkta generika syftar till att ytterligare stärka AstraZenecas etablerade försäljnings- och marknadsföringsposition i dessa länder.

Tony Zook, chef för AstraZenecas globala marknadsorganisation, säger:

"På marknader där patienter och läkare föredrar välkända varumärken tror vi att AstraZenecas etablerade kvalitetsstämpel är en långsiktig konkurrensfördel. Genom vårt samarbete med Torrent kommer vi att kunna vidga utbudet av varumärkta läkemedel till patienter på de tillväxtmarknader där vi ser möjligheter att utöka vår verksamhet.”

”Vi har valt Torrent för att deras produktportfölj kompletterar vår och för att de visat att deras tillverkning uppfyller AstraZenecas stränga kvalitetskrav."

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654 364

Om Torrent Pharma
Torrent Pharmaceuticals Limited är ett ledande indiskt läkemedelsföretag som tillverkar läkemedel sedan mer än trettio år. De tillverkar och levererar sina produkter i över 50 länder.

Torrent har två stora tillverkningsanläggningar. Anläggningen i Chhatral har kapacitet att tillverka omkring 3 000 miljoner tabletter, kapslar och ampuller, samt 20 ton aktiv läkemedelssubstans per år. Anläggningen i Baddi har kapacitet att tillverka 3 600 miljoner tabletter, 150 miljoner kapslar, 10 miljoner flaskor med vätska för oral beredning, samt 12 miljoner dospåsar per år. Båda anläggningarna har godkänts av myndigheterna i enlighet med internationella krav på kvalitetssäkring.

Torrents FoU-centrum i Gujarat har ett team på över 600 forskare som arbetar med Discovery Research, Generic Drug Development och New Drug Delivery Systems/ Value Added Generics.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar/ inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.