AstraZeneca överklagar dom i ett mål om prisrapportering i Alabama, USA

AstraZeneca meddelade idag att man kommer att söka omprövning eller upphävande av en dom i Montgomery Country Circuit Court innebärande ett bötesbelopp på 215 MUSD för påstådd falsk och vilseledande rapportering av prissättningen på läkemedel subventionerade av Alabama State Medicaid Agency i USA. Bolaget ingick bland 73 läkemedelsbolag som åtalades 2005 av Attorney General i Alabama, för påstådd falsk och vilseledande rapportering av priser, vilket enligt åtalet skulle ha lett till att delstatens sjukvårdsförmånsprogram Alabama Medicaid betalat för mycket till apoteken för recept som inlämnats för patienter som omfattades av Medicaid. AstraZeneca hävdar att åtalet är juridiskt och sakligt ogrundat. Åtalet byggde på den felaktiga premissen att Alabama State Medicaid Agency inte insåg hur läkemedelspriser fastställs och rapporteras. AstraZeneca anser också att allvarliga fel begåtts under rättegången, och att domen bör upphävas. AstraZeneca anser att bolaget följt lagen, de statliga riktlinjerna och de avtal som reglerar prissättningen för Medicaid. AstraZeneca levererar för närvarande läkemedel till Medicaid-programmen till de lägsta priser som erbjuds de viktigaste kunderna på den kommersiella marknaden, i enlighet med den federala lagstiftningen. Både AstraZeneca och Medicaid-programmet strävar efter att ge människor tillgång till de läkemedel de behöver. För att hjälpa patienter som har svårt att betala sina läkemedel tillhandahåller AstraZeneca patientstödsprogram tillsammans med läkemedlen. Under de senaste två åren har företagets patientstödsprogram inneburit en besparing på över 25,5 MUSD för patienter i Alabama. Kontaktpersoner media: Per Lorentz/Staffan Ternby, 08-553 26020/26107 Neil McCrae, +44 207 304 5045 (24 hours) Steve Brown, +44 207 304 5033 (24 hours) Chris Sampson, +44 207 304 5130 (24 hours) Investor Relations: Jonathan Hunt, +44 207 304 5087 Ed Seage, +1 302 886 4065 Karl Hard, +44 207 304 5322 Staffan Ternby, 08-553 26107 Jörgen Winroth, +1 212 579 0506 Mina Blair, +44 20 7304 5084 Peter Vozzo, (MedImmune) +1 301 398 4358