AstraZeneca PLC:s resultatrapport för första halvåret och andra kvartalet 2018

AstraZeneca PLC:s resultatrapport för första halvåret och andra kvartalet 2018

Starka resultat från nya läkemedel och tillväxtmarknaderna stödjer återgång till tillväxt under 2018

Stark försäljningsökning för nya läkemedel (+75%, +69% i fasta valutakurser1) och fortsatt stadig tillväxt på tillväxtmarknaderna (+14%, +10% i fasta valutakurser) under det första halvåret motverkades av effekterna av förlorad exklusivitet för Crestor i Europa och Japan. I linje med förväntningarna förutses förbättrade resultat under det andra halvåret, i synnerhet för produktförsäljningen, där prognosen om en låg ensiffrig procentuell ökning för helåret i fasta valutakurser bekräftas. Ett flöde av viktiga nyheter från forskningsportföljen förväntas fortsätta under resten av året och framöver.

Pascal Soriot, koncernchef, kommenterar resultatet:

”Resultaten för första halvåret visar att företaget fortfarande ligger helt i fas att återgå till produktförsäljnings-tillväxt under 2018. Våra nya läkemedel växer starkt och har nu blivit solida drivkrafter för produktförsäljningen, bland andra Lynparza, Tagrisso och Imfinzi inom onkologi, Brilinta och Farxiga inom kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar samt Fasenra inom andningsvägar. Tillväxtmarknaderna levererade dubbelsiffrig tillväxt, främst drivet av försäljningen i Kina.

Forskningsportföljen fortsatte också att leverera: inom onkologi uppnåddes starka resultat av Lynparza för första linjens behandling av äggstockscancer och Imfinzi visar positiva resultat för total överlevnad (OS) för patienter med lungcancer i tidig fas. Dessutom erhölls ett antal godkännanden, bland annat för Lokelma inom hyperkalemi. AstraZenecas omfattande forskningsportfölj och tydliga kommersiella fokus gör att vi känner oss säkra på att vi har rätt förutsättingar för att återgå till tillväxt i år.”

Nedan finns en sammanfattning av rapporten på Svenska och den fullständiga rapporten på engeksa

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. Bolaget är också selektivt aktivt inom autoimmunitet, neurovetenskap och infektion. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen.

Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se. Du kan även följa oss på twitter https://twitter.com/AstraZenecaSE