AstraZeneca PLC:s resultatrapport för första kvartalet 2022

AstraZeneca PLC:s resultatrapport för första kvartalet 2022

En stark inledning på året.
Fortsatta investeringar i forskningsportföljen för att driva hållbar och långsiktig tillväxt.

Intäkter och vinst per aktie – sammanfattning Q1 2022

Förändring %

MUSD

Utfall

i fasta valutakurser

- Produktförsäljning

- Intäkter från samarbeten

Ej relevant

Totala intäkter

Rapporterad vinst per aktie

0,25 USD

(79)

(73)

Vinst per aktie för kärnverksamheten

1,89 USD

Ekonomiskt resultat (tillväxttal i fasta valutakurser)

• De totala intäkterna ökade med 60% till 11 390 MUSD, vilket speglar tillväxten i hela bolaget, bidraget från Alexions läkemedel samt flera avtal avseende Vaxzevria där leverans förväntas vara slutförd till halvårsskiftet 2022
  • De totala intäkterna från onkologi ökade med 25%, inklusive en delmålsbetalning; produktförsäljning från Onkologi ökade med 18%. De totala intäkterna från CVRM ökade med 18%, R&I ökade med 4% och Sällsynta sjukdomar ökade med 7%
  • Rörelsemarginalen för kärnverksamheten gynnades under kvartalet av en fasning av kostnader.
  • Vinst per aktie för kärnverksamheten ökade med 20% till 1,89 USD
  • Prognosen för helåret 2022 i fasta valutakurser kvarstår

Viktiga milstolpar har nåtts sedan de senaste resultaten

• Viktiga data: Enhertu mot HER2-låg bröstcancer (DESTINY-Breast04), AZD8233 mot hyperkolesterolemi (ETESIAN, fas IIb) och publicering av data för Lynparza mot prostatacancer (PROpel) och nirsevimab mot RSV (MELODY/MEDLEY)
  • Viktiga godkännanden: Saphnelo och Evusheld i EU, Ondexxya i Japan och i USA, godkännanden för Ultomiris mot gMG och Lynparza mot tidiga stadier av bröstcancer (OlympiA)
  • Andra viktiga milstolpar: Amerikanska FDA:s Breakthrough Therapy Designation för Enhertu mot HER2-låg bröstcancer (DESTINY-Breast04), prioriterade granskningar av Enhertu mot HER2-muterad metastatisk icke-småcellig lungcancer (DESTINY-Lung01), och Imfinzi och tremelimumab mot framskriden levercancer (HIMALAYA) samt EMA:s snabbare prövningsförfarande av nirsevimab mot RSV (MELODY/MEDLEY)

Pascal Soriot, VD på AstraZeneca, säger:

”2022 har börjat starkt för AstraZeneca. Farxiga nådde intäkter på 1 miljard USD under kvartalet och våra onkologiläkemedel levererade en produktförsäljningstillväxt på 18%, trots att covid-19 fortsätter att påverka cancerdiagnoser och behandlingar. Övergripande resultat från studien DESTINY-Breast04 pekar på Enhertuspotential att omdefiniera behandlingen av HER2-låg metastaserande bröstcancer och Ultomiris blev den första och enda långverkande C5-hämmaren som godkänts för generaliserad myastenia gravis i USA.

I dag har vi tillkännagett planer om ett nytt strategiskt forsknings- och utvecklingscenter i centrum av Cambridge, forskningsnavet i Massachusetts, USA. I linje med våra hållbarhetsåtaganden utformas centret enligt högsta miljöstandard. Våra investeringar inom banbrytande forskning ger oss tillförsikt om ytterligare framsteg under kommande år.”

Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se. Du kan även följa oss på twitter https://twitter.com/AstraZenecaSE