AstraZeneca samverkar med universitet och myndigheter för att studera en ny behandling mot tuberkulos

Case Western Reserve Universitys medicinska fakultet och AstraZeneca har rekryterat den första patienten till en klinisk fas IIa-studie för att fastställa tidig bakteriedödande aktivitet hos AZD5847, en ny läkemedelssubstans för patienter med tuberkulos (tbc), inklusive patienter infekterade med både tuberkulos och hiv. Studien sponsras av National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), en del av US National Institutes of Health, och genomförs i Kapstaden i Sydafrika av den NIAID-stödda tuberkulosforskningsenheten vid den medicinska fakulteten på Case Western Reserve University i Cleveland, Ohio, USA.

AZD5847 har utvecklats av AstraZeneca och hör till en antibiotikaklass som är aktiv mot grampositiva bakterier och mykobakterier.  Studien är första steget för att testa detta nya potentiella läkemedel på människor med aktiv tbc.

Tbc orsakar 1,4 miljoner dödsfall varje år. Sjukdomen är vidare den främsta infektionsbaserade dödsorsaken för människor drabbade av hiv/aids. Den ökande förekomsten av antibiotikaresistent tbc och avsaknaden av nya läkemedel utgör stora utmaningar för att komma till rätta med detta allvarliga folkhälsoproblem.

– AZD5847 är en del av AstraZenecas fortlöpande satsning på forskning och samarbete mellan läkemedelsföretag, universitet och myndigheter för utveckling av nya behandlingar mot tbc i syfte att hejda sjukdomens spridning. Tillsammans med våra samarbetspartners ska vi genomföra fas IIb-studier för att se hur AZD5847 kan bidra som en del av en eller flera av nästa generations behandlingar, säger Manos Perros, chef för AstraZenecas Infection Innovative Medicines Unit.

Läs pressmeddelande i bifogad pdf.

Ann-Leena Mikiver  +46 8 553 260 20

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.