AstraZeneca slutför avyttringen av sitt innehav i Advanta BV

Efter det tidigare tillkännagivandet i maj har AstraZeneca PLC och den andra delägaren, Royal Cosun, nu slutfört avyttringen av utsädesföretaget Advanta BV till Syngenta. En extraordinär intäkt på ca 220 MUSD från avyttringen av det 50-procentiga innehavet kommer att ingå i AstraZenecas vinst för tredje kvartalet 2004. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Chris Major +44 207 304 5028 Edel McCaffrey +44 207 304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair-Robinson +44 207 304 5084 Jonathan Hunt +44 207 304 5087

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen.

Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se. Du kan även följa oss på twitter https://twitter.com/AstraZenecaSE

Christina Malmberg Hägerstrand

Presskontakt Presschef, AstraZeneca AB +46 8 552 531 06
Jacob Lund