AstraZeneca startar kliniska fas-3 programmet för olaparib, en behandling under utveckling för patienter med BRCA muterad äggstockscancer

Som en följd av att detta program startar, kommer en nedskrivning före skatt med 285 MUSD att återföras och tillgången tas upp igen i vår balansräkning under tredje kvartalet 2013. Återförandet av denna nedskrivning kommer att undantas från resultatet av kärnverksamheten.

AstraZeneca meddelar idag att första patienten har rekryterats till det klinska fas-3 programmet för olaparib, en ny oral poly ADP ribose polymerase (PARP) hämmare som utvecklas för behandling av BRCA muterad äggstockscancer. Fas-3 SOLO (Study of OLaparib in Ovarian cancer) programmet är utformat för att fastställa nyttan, genom progressionsfri överlevnad, för olaparib som underhållsbehandling i monoterapi i BRCA muterad äggstockscancer hos patienter som svarar fullständigt eller delvis på första linjens behandling efter platinabaserad kemoterapi (SOLO 1), och vid återfall (SOLO 2).

”Detta är en viktig milstolpe för olaparib, och ytterligare ett bevis på AstraZenecas åtagande att investera i särskiljande forskning inom våra centrala terapiområden, särskilt där de medicinska behoven är stora. Vi anser att olaparib har verklig potential att markant förbättra behandlingen för denna grupp av patienter som för närvarande har begränsade alternativ, och för att bli nästa viktiga produkt i vår växande onkologi portfölj”, säger Antoine Yver, Vice President and Head of Oncology in AstraZeneca’s Global Medicines Development unit.

Läs fullständigt pressmeddelande på engelska i bifogad pdf-fil.

CONTACTS

Media Enquiries

Ayesha Bharmal  +44 20 7604 8034 (UK/Global)
Esra Erkal-Paler  +44 20 7604 8030 (UK/Global)
Vanessa Rhodes  +44 20 7604 8037 (UK/Global)
Michele Meixell    +1 302 885 6351 (US)
Jacob Lund   +46 8 553 260 20 (Sweden)

Investor Enquiries

Ed Seage +1 302 886 4065  mob:  +1 302 373 1361
Karl Hård +44 20 7604 8123  mob: +44 7789 654364
Colleen Proctor + 1 302 886 1842  mob:  +1 302 357 4882
Anthony Brown  +44 20 7604 8067  mob: +44 7585 404943
Jens Lindberg   +44 20 7604 8414  mob: +44 7557 319729

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com