AstraZeneca stödjer den kliniska forskningen vid Sahlgrenska

AstraZeneca har tecknat ett avtal med Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg om att stödja sjukhusets kliniska forskning. Sahlgrenska är ett av norra Europas största sjukhus och har ett mycket gott rykte vad gäller klinisk forskning.

AstraZeneca har åtagit sig att stödja forskningen vid Sahlgrenska genom att:

• stödja finansieringen av hyreskostnaden för Sahlgrenska under startperioden på 1,5 år. Därmed får sjukhuset möjlighet att under perioden använda sina ekonomiska medel till andra delar som är avgörande för att Sahlgrenska ska kunna gå vidare med sina kliniska studier.
  •  lämna kvar den utrustning och inredning som finns på enheten så att Sahlgrenska kan fortsätta att använda den och därigenom spara tid och pengar under startperioden.
  •  göra det möjligt för Sahlgrenska att inrikta sina resurser på att utvidga sin kliniska forskning till läkemedelsprövningar i tidig fas.

Under 2009 beslutade AstraZeneca – som en del av sin forskningsstrategi – att bilda en strategisk allians med Quintiles under det gemensamma namnet Clinical Pharmacology Alliance. Quintiles ansvarar för att leverera merparten av alliansens kliniska studier, inklusive dem som AstraZeneca tidigare har genomfört i sina sex interna klinisk-farmakologiska enheter. Därför har AstraZeneca inte längre behov av att äga egen utrustning och lokaler.

"AstraZeneca vill fortsätta att utveckla det etablerade och värdefulla samarbete som vi har med Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Sahlgrenska är en drivande kraft för den akademiska forskningen i Västra Götaland och en viktig rekryteringsbas när vi nu flyttar forskning till Mölndal från Lund. Vi gör det nu möjligt för Sahlgrenska att upprätthålla sin höga prestationsnivå inom tidig klinisk forskning", säger Karin Wingstrand, Vice President och Head of Global Clinical Development vid AstraZeneca.

Sahlgrenska kommer att ta enheten i bruk i maj 2010. "Sahlgrenska Universitetssjukhuset är ett av Sveriges ledande sjukhus vad gäller klinisk forskning. Den nya enheten för experimentell klinisk forskning ger sjukhuset ännu bättre möjligheter att utvärdera nya behandlingsformer, i ett samarbete mellan akademien och läkemedelsbranschen", säger Jan Eriksson, sjukhusdirektör vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Avtalet syftar också till att ge bättre möjligheter för Life Science-företag i regionen och därmed bidra till en europeisk plattform för klinisk läkemedelsforskning.

Läs Sahlgrenska Universitetssjukhusets pressmeddelande här:

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.