ASTRAZENECA TECKNAR SAMARBETSAVTAL MED TARGACEPT OM NYA SUBSTANSER MOT ALZHEIMERS SJUKDOM OCH SCHIZOFRENI

AstraZeneca meddelar idag att ett globalt avtal om licensrättigheter och forskningssamarbete ingåtts med det amerikanska företaget Targacept Inc., för utveckling och kommersialisering av Targacepts substans TC-1734. Substansen befinner sig i klinisk utveckling i fas II för behandling av Alzheimers sjukdom och för förbättring av de kognitiva funktionerna vid schizofreni och andra tillstånd med kognitiva störningar. Det fyraåriga forskningssamarbetet omfattar även utveckling av andra substanser med effekt på hjärnans nikotinreceptorer (de neuronala nikotinreceptorerna, NNR). Avtalet träder i kraft när väntetiden i den amerikanska antitrustförordningen Hart-Scott-Rodino Act löpt ut, och kommer att ge AstraZeneca global ensamrätt till utveckling och kommersialisering av TC-1734 och eventuella andra substanser som tas fram under forskningssamarbetet, som är inriktat på att hitta nya sätt att behandla avtagande kognitiv funktion, ett område där det finns stora medicinska behov. När avtalet träder i kraft kommer Targacept att erhålla en första betalning från AstraZeneca på 10 MUSD. Då påbörjas forskningssamarbetet och AstraZeneca kommer att inleda ytterligare studier av TC-1734 avseende säkerhet och produktegenskaper. Om dessa studier utfaller positivt och AstraZeneca beslutar att inleda ytterligare fas II-studier av TC-1734 ska en ny delbetalning på 20 MUSD göras till Targacept, utöver ca 26 MUSD i forskningsstöd under fyraårsperioden. Sammantaget, inklusive betalningen när avtalet träder i kraft, bidragen till forskningen och särskilda betalningar när olika delmål uppnås i fråga om utveckling, registrering och introduktion av TC-1734, har Targacept möjlighet att erhålla omkring 300 MUSD, plus en stegrad tvåsiffrig royalty på försäljningen när substansen godkänts. "AstraZeneca strävar efter att utveckla innovativa läkemedel där behoven är stora, för behandling av Alzheimers sjukdom, schizofreni och andra tillstånd med kognitiva störningar. Vi betraktar substanser med effekt på NNR som mycket intressanta. Vi är övertygade om att Targacepts ledande ställning inom NNR-forskningen kommer att komplettera vår egen kompetens och skapa nya möjligheter för AstraZeneca", kommenterar Bob Holland, Vice President Neuroscience och chef för terapiområdet neurovetenskap vid AstraZeneca. "Vi är mycket glada att få AstraZeneca som vår samarbetspartner i arbetet med att utveckla TC-1734, och i utvecklingen av andra nya läkemedelssubstanser mot kognitiva störningar", sade dr J. Donald deBethizy, VD för Targacept. "AstraZeneca har en erkänd kompetens när det gäller att utveckla och kommersialisera läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, och vi ser fram mot ett nära samarbete med våra kolleger vid AstraZeneca för att föra TC-1734 och denna viktiga forskning framåt." Alzheimers sjukdom är ett område där det finns stora medicinska behov i alla delar av världen. Denna sjukdom orsakar stort lidande för patienter och anhöriga och medför stora samhällsekonomiska påfrestningar. Dagens behandlingsalternativ har begränsad effekt och ger allvarliga biverkningar för många patienter. Kognitiva störningar är ett strategiskt forskningsområde för AstraZeneca, och detta nya samarbete illustrerar AstraZenecas beslutsamhet när det gäller Alzheimers sjukdom, schizofreni och andra sjukdomar med kognitiva störningar. AstraZenecas SEROQUEL, det mycket framgångsrika läkemedlet för behandling av schizofreni och bipolär sjukdom, är det snabbast växande och mest förskrivna atypiska antipsykotiska läkemedlet i USA. AstraZeneca: Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Bakgrund: AstraZenecas forskning inom neurovetenskap är inriktad på att ta fram läkemedel med potential att förbättra människors livskvalitet. AstraZeneca marknadsför redan SEROQUEL och ZOMIG. SEROQUEL är godkänt för behandling av schizofreni sedan 1997 och finns tillgängligt i 85 länder för denna indikation. SEROQUEL är även godkänt i 73 länder för behandling av maniska skov vid bipolär sjukdom. Forskningsportföljen inom neurovetenskap omfattar även nya behandlingssätt vid depression och ångest, överaktiv blåsa, demens och stroke samt smärtlindring och anestesi. Om Targacept Targacept är ett amerikanskt läkemedelsbolag, som arbetar med att upptäcka och utveckla en ny kategori läkemedel för behandling av olika sjukdomar och störningar i centrala nervsystemet genom selektiv inverkan på neuronala nikotinreceptorer, NNR. NNR finns i nervcellerna inom hela nervsystemet där de har viktiga reglerfunktioner. Targacepts produktkandidater är utformade för att selektivt påverka specifika varianter av NNR i syfte att åstadkomma terapeutiska effekter och begränsa risken för biverkningar. Targacept har en produkt ute på marknaden, Inversine® (mekamylamin hydroklorid), olika produktkandidater under klinisk utveckling för behandling av kognitiva defekter, inklusive Alzheimers sjukdom och åldersdemens, smärta och depression, samt flera pågående prekliniska utvecklingsprogram.