ASTRAZENECA TILLKÄNNAGER OMFATTANDE LÅNGSIKTIG SATSNING PÅ BIOTEKNOLOGISKA LÄKEMEDEL GENOM ETT KONTANTBUD VÄRT 702 MILJONER GBP (CA 9,6 MILJARDER KR) PÅ CAMBRIDGE ANTIBODY TECHNOLOGY GROUP PLC

Styrelserna i AstraZeneca och Cambridge Antibody Technology (CAT) meddelade idag att de kommit överens om villkoren i ett rekommenderat kontanterbjudande, där AstraZeneca förvärvar hela det utestående aktiekapital i CAT, inklusive ännu inte utgivna aktier, som inte redan ägs av AstraZeneca. AstraZeneca erbjuder ett kontantpris på 1 320 pence per aktie respektive 1 320 pence per American Depository Share (ADS), motsvarande 24,96 USD per ADS (enligt omräkningskursen 12 maj 2006). Budet värderar CATs emitterade aktiekapital, exklusive AstraZenecas befintliga aktieinnehav i CAT, till ca 567 miljoner GBP (ca 7,8 miljarder kr) och hela det emitterade aktiekapitalet i CAT till ca 702 miljoner GBP (ca 9,6 miljoner kr). Genom det framgångsrika pågående samarbetet och den allt starkare betydelsen av bioteknologi inom medicinsk forskning, kommer CAT att spela en central roll i AstraZenecas planer på att bygga upp en omfattande internationell forsknings- och utvecklingsverksamhet kring bioteknologiska läkemedel. AstraZenecas vetenskapliga kunnande inrymmer redan nu kapacitet för upptäckt och utveckling av bioteknologiska läkemedel. Denna kompetens kommer att kombineras med kompetensen inom CAT och byggas ut genom fortsatta satsningar. De utvidgade forskningsresurserna i kombination med AstraZenecas globala utvecklings- och marknadsföringskapacitet, blir en internationell plattform som kan påskynda framtagningen av nya mediciner inom AstraZenecas prioriterade sjukdomsområden, med inriktning både på monoklonala antikroppar och helt nya biologiska substanser.