AstraZenecas delårsrapport januari-mars 2011

AstraZeneca PLC
DELÅRSRAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2011

London, 28 april 2011

Försäljningen under första kvartalet uppgick till 8.292 MUSD, en minskning med 4 procent i fasta valutakurser (CER).

-Försäljningsutvecklingen återspeglar försäljningsbortfall om mer än 550 MUSD till följd av generisk konkurrens och inverkan från myndigheters prisinterventioner.

-Försäljningen på tillväxtmarknaderna ökade med 13 procent i fasta valutakurser.

Rörelseresultatet för kärnverksamheten minskade med 5 procent i fasta valutakurser till 3.678 MUSD.

-I rörelseresultatet för kärnverksamheten ingår en resultatförbättring med 131 MUSD av bruttomarginalen för kärnverksamheten till följd av förlikningen avseende patenttvisterna mellan MedImmune och PDL BioPharma, Inc.

Vinst per aktie för kärnverksamheten (Core EPS) ökade med 10 procent i fasta valutakurser till 2,23 USD.

- Core EPS under första kvartalet 2011 förbättrades med 0,39 USD till följd av uppgörelser som nåtts mellan myndigheter i Storbritannien och USA angående vissa skatteärenden. Den redovisade effektiva skattesatsen under kvartalet var 11,3 procent (12,3 procent för kärnverksamheten). AstraZeneca bedömer att den redovisade effektiva skattesatsen för hela året blir ca 21 procent.

Redovisad vinst per aktie ökade med 10 procent i fasta valutakurser till 2,08 USD.

Nettokontantutbetalningar till aktieägare ökade under första kvartalet med 57 procent till 3.857 MUSD genom utdelning på 2.646 MUSD och nettoaktieåterköp på 1.211 MUSD.

Förväntad vinst per aktie för kärnverksamheten för hela året höjs till intervallet 6,95-7,25 USD.

David Brennan, koncernchef, kommenterar: ”Vår försäljningsutveckling under första kvartalet återspeglar den förväntade generiska konkurrensen i USA och Västeuropa, vilken vi delvis uppvägde genom vår fortsatta tvåsiffriga tillväxt på tillväxtmarknaderna. Vi fortsätter att fokusera på att driva verksamhetens resultat så att vi kan investera i utvecklingen av innovativa nya produkter samtidigt som vi ger en attraktiv avkastning till aktieägarna."

LÄS HELA DELÅRSRAPPORTEN I BIFOGAT DOKUMENT