AstraZenecas Nexium® får första godkännandet i Japan för behandling av magsyrarelaterade sjukdomar

Nexium® (esomeprazolmagnesium), har godkänts i Japan i doseringarna 10 mg och 20 mg kapslar, för behandling av magsyrarelaterade sjukdomar, inklusive icke-erosiv refluxsjukdom (NERD), refluxesofagit samt magsår (PUD). Nexium har också godkänts för förebyggande behandling mot återkommande magsår och sår i tolvfingertarmen hos patienter som behandlas med icke steroidbaserade antiinflammatoriska läkemedel (NSAID).

Nexium är tillgängligt i över 120 länder, och är världens ledande protonpumpshämmare, med en försäljning på närmare 5 miljarder USD 2010. AstraZeneca planerar att introducera Nexium på den japanska marknaden under andra halvåret 2011. Protonpumpsmarknaden i Japan omsatte 2 miljarder USD under 2010.

Enligt ett tidigare tillkännagivet avtal om gemensam marknadsföring kommer AstraZeneca att tillverka och utveckla Nexium, medan Daiichi Sankyo kommer att ansvara för distributionen i Japan.

Godkännandet av Nexium baserades på åtta kliniska studier som genomförts i Japan, bland annat två stora jämförande studier av effekt och säkerhet för patienter med refluxesofagit, och två jämförande studier av effekt och säkerhet för patienter som behandlas med NSAID-läkemedel.

Tony Zook, Executive Vice President för AstraZenecas Global Commercial Organisation säger: "När Nexium nu blir tillgängligt i Japan får patienterna tillgång till ett världsledande behandlingsalternativ vid magsyrarelaterade medicinska tillstånd, vilket kan ha stor betydelse för deras livskvalitet. Vi är glada över att kunna utöka vår läkemedelsportfölj i Japan med Nexium. Japan är vår näst största marknad och vi stärker genom detta vår ledande position inom den globala sektorn för mag/tarmsjukdomar."

BAKGRUND

Om Nexium
Nexium är ett receptbelagt läkemedel för patienter med magsyrarelaterade symtom och sjukdomar. Nexium kan ge lindring för många patientgrupper där det finns frustration över den försämrade livskvalitet som följer av sjukdomstillståndet. Nexium verkar genom att binda till och hämma en viss typ av syrapumpande celler i magsäckens innervägg, så att produktionen av magsyra stoppas. Detta gör att magens innehåller blir mindre surt, vilket underlättar läkningen av erosiva skador i matstrupen och ulcerösa sår i mage och tarm.

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364

Om AstraZeneca i Japan
Japan är AstraZenecas näst största marknad globalt och är därför strategiskt viktig. Omsättningen ökade med 4% under 2010 till 2.617 MUSD. AstraZeneca har byggt upp en betydande närvaro i Japan med 3 100 medarbetare, ett forsknings- och utvecklingscenter i Osaka och har en ledande position på marknaden för cancerläkemedel. Crestor och Losec® samt lanseringen av Symbicort®  Turbuhaler® under 2010 bidrog till fortsatt tillväxt.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.