Banbrytande data från en internationell observationsstudie av över 300 000 patienter med typ-2 diabetes visar att behandling med SGLT-2-hämmare minskade risken för sjukhusinläggning på grund av hjärtsvikt med 39% och den totala mortaliteten med 51%.

Vid American College of Cardiology 66th Annual ScientificSession den 19 mars presenterades resultaten från CVD-REAL, den första stora observationsstudien från klinisk verklighet (Real World Evidence) i sitt slag. Studiens syfte var att utvärdera risken för sjukhusinläggning på grund av hjärtsvikt respektive dödsfall oavsett orsak hos patienter med typ-2 diabetes som behandlas med en modernare grupp av diabetesläkemedel, så kallade SGLT-2-hämmare (SGLT-2i).1

CVD-REAL-studien utvärderade data från fler än 300 000 patienter i sex länder varav 87% inte hade någon tidigare känd hjärt-kärlsjukdom. Resultaten visar att behandling av patienter med typ-2 diabetes med SGLT-2i-läkemedel – dapagliflozin, canagliflozin, empagliflozin – minskade antalet sjukhusinläggningar på grund av hjärtsvikt med 39% (p < 0,001) samt antalet dödsfall oavsett orsak med 51% (p < 0,001), jämfört med andra läkemedel mot typ-2 diabetes. För det sammansatta effektmåttet (sjukhusinläggning på grund av hjärtsvikt och dödsfall oavsett orsak) var minskningen 46% (p < 0,001).1

Cirka 415 miljoner vuxna individer över hela världen har diabetes och antalet beräknas öka till 642 miljoner fram till år 2040 (1 av 10 vuxna).2 Personer med typ-2 diabetes har en 2–3 gånger högre risk för att få hjärtsvikt och löper ökad risk att drabbas av hjärtinfarkt eller stroke, och cirka 50% av dödsfallen hos personer med typ-2 diabetes orsakas av hjärt-kärlsjukdom.3,4,5

”Dessa data talar för att klassen SGLT-2 hämmare minskar risken för sjukhusinläggning på grund av hjärtsvikt och död i en bred diabetespopulation. Kliniskt är det av stor vikt att blodsockersänkande läkemedel är hjärtsäkra och även minskar risken för hjärtkärlkomplikationer och död.6,7 Resultaten är förvånansvärt lika en tidigare stor klinisk studie.8 Studien CVD-REAL är ett fantastiskt internationellt samarbete där vi visar att registerdata är av betydelse för att studera behandling i ett vardagligt perspektiv, utanför de ramar som sätts för en klinisk studie”, säger Anna Norhammar, medlem i den vetenskapliga kommittén för CVD-REAL, docent i kardiologi Karolinska Institutet och överläkare Capio S:t Görans sjukhus.

Analysen av antalet sjukhusinläggningar på grund av hjärtsvikt genomfördes med hjälp av avidentifierade patientdata från Danmark, Tyskland, Norge, Sverige, Storbritannien och USA. I den analyserade datan behandlades 41,8 % av patienterna med dapagliflozin, 52,7 % med canagliflozin och 5,5 % med empagliflozin. Analysen av dödsfall oavsett orsak genomfördes med hjälp av avidentifierade patientdata från Danmark, Norge, Sverige, Storbritannien och USA, där 51,0 % av patienterna behandlades med dapagliflozin, 42,3 % med canagliflozin och 6,7 % med empagliflozin.

Det här är den första av flera jämförande analyser av CVD-REAL. Insamlingen av ytterligare observationell data pågår och framtida analyser kommer även inkludera data från andra länder. Alla data som användes för studien har samlats in från avidentifierade källor, däribland patientjournaler, försäkringsdatabaser och nationella register.Analysen har validerats av den oberoende akademiska statistikgruppen vid St. Luke's Mid America Heart Institute, Kansas City, USA.

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena autoimmunitet, neurovetenskap och infektion. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com eller följ oss på twitter.Https:/twitter.com/AstraZenecaSE.

Kontaktperson:

Petra Eurenius, External Communications AstraZeneca Nordic-Baltic, +46 709 186562.

Petra.eurenius@astrazeneca.com

www.astrazeneca.se

NOTES TO EDITORS

About SGLT-2 inhibitorsDapagliflozin (Forxiga) is part of a class of medicines called sodium-glucose cotransporter 2 inhibitors (SGLT-2i) used to manage type-2 diabetes, which remove glucose via the kidneys. Dapagliflozin is not indicated to reduce the risk of cardiovascular events, death, heart failure or the progression of chronic kidney disease.

About AstraZeneca in Diabetes

AstraZeneca is pushing the boundaries of science with the goal of developing life-changing medicines that aim to reduce the global burden and complications of diabetes. As a core therapy area for the company, we are focusing our research and development efforts on

diverse populations and patients with significant co-morbidities, such as cardiovascular disease, obesity, non-alcoholic steatohepatitis (NASH), and chronic kidney disease.

Our commitment to diabetes is exemplified by the depth and breadth of our global clinical research programme. This commitment is advancing understanding of the treatment effects of our diabetes medicines in broad patient populations, as well as exploring combination product approaches to help more patients achieve treatment success earlier in their disease progression. Our ambition is to reduce the long-term impact of diabetes.

About AstraZeneca in Cardiovascular and Metabolic Diseases

Cardiovascular, renal and metabolic diseases are key areas of focus for AstraZeneca as part of the company’s strategy for achieving scientific leadership and returning to growth. By collaborating across therapeutic disciplines within the CVMD therapy area, we are addressing the underlying disorders that drive CVMD risk, with the goal of reducing morbidity, mortality and organ damage through innovative therapies. Recognising the growing unmet needs and challenges faced by the millions of people worldwide living with these interrelated diseases, we are determined to understand how they interact and impact one another – and how they can be treated together to save more patients’ lives.

Referenser

1.The CVD-REAL Study: Lower Rates of Hospitalization for Heart Failure in New Users of SGLT-2 Inhibitors Versus Other Glucose Lowering Drugs — Real-World Data From Four Countries and More Than 360,000 Patients; presented 19 March at ACC 2017

2.International Diabetes Federation. Facts and Figures. Accessed 15 March 2017http://www.idf.org/WDD15-guide/facts-and-figures.html

3.Nwaneri C, Cooper H, Bowen-Jones D. Mortality in type 2 diabetes mellitus: magnitude of the evidence from a systematic review and meta-analysis. The British Journal of Diabetes & Vascular Disease. 2013;13(4):192-207

4.Morrish NJ, et al. Mortality and causes of death in the WHO Multinational Study of Vascular Disease in Diabetes. Diabetologia. 2001;44 Suppl 2:S14-21.

5.World Heart Federation. Diabetes as a risk factor for cardiovascular disease. Available from:http://www.world-heart-federation.org/cardiovascular-health/cardiovascular-disease-risk-factors/diabetes/

6.World Health Organization. Media Centre: Diabetes Fact Sheet. Reviewed November 2016. Accessed 9 March 2017. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs312/en/

7.American Diabetes Association. The Cost of Diabetes. Accessed 9 March 2017http://www.diabetes.org/advocacy/news-events/cost-of-diabetes.html?referrer=https://www.google.com/

8.Zinman B, et al. Empagliflozin, Cardiovascular Outcomes and Mortality in Type 2 Diabetes. New Engl Journal of Medicine. 2015 Nov 26;373(22):2117-28