AstraZenecas patent för Prilosec® upprätthålls i domstol

Positiv utgång i mål om patentintrång mot Impax och Apotex i andra omgången av rättegången om Prilosec® AstraZeneca meddelade idag att ett domslut tillkännagivits av US District Court for the Southern District of New York innebärande att två formuleringspatent för Prilosec® (omeprazol) anses giltiga och att Impax Laboratories Inc. och Apotex Corp. begått patentintrång. Domaren Barbara S. Jones vid United States District Court for the Southern District of New York beslutade att båda AstraZenecas formuleringspatent som skyddar Prilosec® är giltiga. Detta i enlighet med hennes tidigare beslut i första omgången av rättegången om Prilosec® i oktober 2002. Domstolen fann att Impax’ och Apotex’ generiska formuleringar av omeprazol utgjorde intrång i båda patenten i målet. Den produkt som Impax gjort intrång med marknadsförs av Teva i USA. Domstolen fann också att de generiska omeprazolprodukter som marknadsförts av Lek Pharmaceutical och Mylan/Esteve inte utgjort patentintrång. AstraZeneca kan nu söka vederbörlig ersättning för de intrång som begåtts av svarandena. Den första omgången i rättstvisten om Prilosec® inleddes 1999 mot fyra svaranden: Andrx, Cheminor, Genpharm och KUDCo/Schwarz Pharma. I oktober 2002 fastställde domstolen att AstraZenecas formuleringspatent var giltiga och att Andrx, Cheminor och Genpharm begått patentintrång. AstraZeneca är nöjda med att domstolen åter upprätthållit giltigheten för formuleringspatenten avseende Prilosec®. Prilosec® är resultatet av många års forskning inom AstraZeneca. AstraZeneca har ett starkt åtagande inom forskning och utveckling med inrikting på att ta fram nya läkemedel och den bästa behandlingen för patienterna. AstraZeneca utvärderar nu domstolens beslut och möjligheterna att agera framöver. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 26107 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 26107 Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Karl Hard, +44 (0) 207 304 5322 Jörgen Winroth, +1 (212) 579 0506 Ed Seage, +1 302 886 4065