AstraZenecas resultatrapport för första kvartalet 2023

AstraZenecas resultatrapport för första kvartalet 2023

Stark start på året med stabila totala intäkter och en tillväxt på 15% exklusive covid-19-läkemedel1

Intäkter och vinst per aktie – sammanfattning

Q1 2023

Förändring %

MUSD

Utfall

i fasta valutakurser2

- Produktförsäljning

(4)

1

- Alliansintäkter3

286

88

90

- Intäkter från samarbeten3

27

(89)

Totala intäkter

(4)

Totala intäkter exklusive covid-19

10

15

Rapporterad4 vinst per aktie (EPS5)

1,16 USD

>4x

Vinst per aktie

för kärnverksamheten6

1,92 USD

1

6

Ekonomiskt resultat (siffrorna avser första kvartalet 2023 om inte annat anges, tillväxttal i fasta valutakurser)

• Totala intäkter låg stabilt på 10 879 MUSD, trots en nedgång på 1 460 MUSD från covid-19-läkemedel
  • Exklusive covid-19-läkemedel ökade de totala intäkterna med 15% och produktförsäljningen ökade med 16%
  • De totala intäkterna från läkemedel inom Onkologi ökade med 19%, CVRM7 22%, R&I8 8% och Sällsynta sjukdomar 14%
  • Bruttomarginalen på 83%, en ökning med fyra procentenheter, återspeglar nedgången i försäljningen av covid 19-läkemedel med lägre marginal, produktionskostnaden under tidigare perioder och en mixförskjutning till fler specialläkemedel
  • Rörelsemarginalen för kärnverksamheten på 36%, upp en procentenhet, återspeglar en ökning med 220 MUSD i Övriga rörelseintäkter från kärnverksamheten, innefattande en vinst från avyttringen av rättigheterna till Pulmicort Flexhaler i USA
  • Vinst per aktie för kärnverksamheten ökade med 6% till 1,92 USD
  • Återupprepar prognosen för helåret 2023 vad gäller totala intäkter och vinst per aktie för kärnverksamheten

Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca, säger:

”AstraZeneca hade en stark start på 2023, med totala intäkter exklusive covid-19-läkemedel som ökade med 15 procent.. Resultatet på tillväxtmarknader var särskilt starkt och jag är imponerad av tillväxten och innovationstakten jag ser i Kina, vilket understryker konkurrensfördelen av vår ledande närvaro i landet.

Vår branschledande portföljtillväxt fortsatte med positiva fas III-resultat för en kombination av Lynparza-plus-Imfinzi mot äggstockscancer, Imfinzi mot lungcancer samt nya lovande data för Enhertu mot ett antal olika cancertyper. Därtill, till dags dato i år har vi startat sex nya fas III-studier och är på väg att initiera 30 under året 2023.

Slutligen vill jag tacka Leif Johansson för hans enastående ledarskap under hans tid som styrelseordförande, och hans bidrag till vår strategi för återgång till tillväxt. Leif har varit en enastående partner till mig, och jag ser fram emot att bygga samma starka partnerskap med vår nya ordförande Michel Demaré”.

Fotnoter

1. Covid-19-läkemedlen är Vaxzevria, Evusheld och AZD3152 – den antikroppsterapi mot covid-19 som för närvarande är under utveckling.

2. Fasta valutakurser. Skillnaderna mellan Utfall förändring och Fasta valutakurser förändring beror på förändringar i kursen för utländsk valuta mellan respektive period 2023 och 2022. Nyckeltal i fasta valutakurser överensstämmer inte med god redovisningssed (non-GAAP measures) eftersom de exkluderar effekterna från valutarörelser från de redovisade resultaten.

3. Från och med 1 januari 2023 har koncernen uppdaterat presentationen av Totala intäkter. För ytterligare information om presentationen av Alliansintäkter och Intäkter från samarbeten, se avsnittet om underlag för upprättande och redovisningsprinciper i avsnittet Noter till delårsrapporten.

4. Redovisade ekonomiska mått är de finansiella resultat som presenteras i enlighet med UK-anpassade International Accounting Standards och International Financial Reporting Standards (IFRSs) som utfärdats av International Accounting Standards Board (IASB) samt International Accounting Standards såsom dessa antagits av EU.

5. Vinst per aktie.

6. Ekonomiska mått avseende kärnverksamheten har korrigerats för att utesluta vissa poster. Skillnaderna mellan redovisade siffror och mått för kärnverksamheten beror främst på kostnader avseende förvärvet av Alexion, amortering av immateriella tillgångar, nedskrivningar och omstruktureringskostnader. En fullständig avstämning av redovisad Vinst per aktie och Vinst per aktie för kärnverksamheten finns i tabell 13 i avsnittet Ekonomiskt resultat i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

7. CVRM – Kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar.

8. R&I – Andningsvägar och immunologi.

Se bifogade filer för den svenska sammanfattningen och den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se. Du kan även följa oss på twitter https://twitter.com/AstraZenecaSE