Astrazenecas resultatrapport för helåret och fjärde kvartalet 2022

Astrazenecas resultatrapport för helåret och fjärde kvartalet 2022

Resultat för helåret och fjärde kvartalet 2022

Starkt resultat för verksamheten och framsteg med portföljen under 2022 stödjer utsikten för 2023

På väg att leverera branschledande tillväxt fram till 2025 och framåt

Intäkter och vinst per aktie – sammanfattning

Ekonomiskt resultat (Siffrorna avser helåret 2022 om inte annat anges. Tillväxttal och kommentarer i fasta valutakurser)

• Totala intäkter ökade med 25% till 44 351 MUSD, där tillväxten kom från alla terapiområden samt från tillskottet av Alexion, som inkluderats i koncernens resultat från och med den 21 juli 2021
  • Totala intäkter under fjärde kvartalet påverkades av nedgången för Vaxzevria. Exklusive Vaxzevria ökade de totala intäkterna under kvartalet med 17%
  • Totala intäkter inom Onkologi ökade, inklusive milstolpsersättningar, med 20%; produktförsäljning från Onkologi ökade med 19%. De totala intäkterna för CVRM ökade med 19%, R&I ökade med 3% och Sällsynta sjukdomar ökade med 10%6
  • Bruttomarginal för kärnverksamheten på 80%, upp sex procentenheter i fasta valutakurser, vilket speglar de lägre intäkterna från Vaxzevria och en ökad andel av läkemedel för Onkologi och Sällsynta sjukdomar. Bruttomarginal för kärnverksamheten på 77% under fjärde kvartalet påverkades av nedskrivningar av varulager samt uppsägningsavgifter relaterade till tillverkning av Evusheld
  • Totala rörelsekostnader för kärnverksamheten ökade med 23%, vilket speglar tillägget av Alexion, fortsatta investeringar i nya lanseringar samt en forskningsportfölj för att leverera en hållbar långsiktig tillväxt
  • Rörelsemarginal för kärnverksamheten på 30%, upp fyra procentenheter
  • Vinst per aktie för kärnverksamheten ökade med 33% till 6,66 USD. Utdelning för andra halvåret på 1,97 USD per aktie, vilket ger en total utdelning för helåret 2022 på 2,90 USD. Skattesatsen för kärnverksamheten under året uppgick till 17%, vilket återspeglar incitamentsregler avseende immateriella rättigheter, den geografiska mixen av vinster och justeringar av tidigare års skatteskulder

Prognos för helåret 2023 – sammanfattning (Tillväxttal i fasta valutakurser)

• Totala intäkter för helåret 2023 förväntas öka med en ”low-to-mid single”-siffrig procentsats
  • Totala intäkter förväntas, exklusive läkemedel mot covid-19, öka med en ”low double”-siffrig procentsats
  • Vinst per aktie för kärnverksamheten förväntas öka med en ”high single”-siffrig till ”low double”-siffrig procentsats

Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca, säger:

”2022 var ett år av fortsatt starkt resultat för verksamheten och genomförandet av vår långsiktiga tillväxtstrategi. Vi har gjort utmärkta framsteg med vår forskningsportfölj med rekordmånga 34 godkännanden på större marknader och vi initierar nya studier i sen fas av läkemedel med stor potential, som camizestrant, datopotamab deruxtecan och volrustomig.

Under 2023 förväntar vi oss att se ännu ett år med tvåsiffrig intäktstillväxt i fasta valutakurser, exklusive våra läkemedel mot covid-19. Vi kommer att fortsätta att investera i vår forskningsportfölj och nyligen genomförda lanseringar samtidigt som vi fortsätter att förbättra lönsamheten. Vi planerar att initiera fler än 30 fas III-studier i år, varav 10 har potential att leverera toppårsförsäljning på över en miljard dollar.

Våra FoU-framgångar och intäktsökning under 2022 visar att vi på väg att leverera en branschledande intäktstillväxt fram till 2025 och framåt, och har satt AstraZeneca på en väg mot att leverera minst 15 nya läkemedel före slutet av decenniet.”

Se bifogade filer för den svenska sammanfattningen och den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se. Du kan även följa oss på twitter https://twitter.com/AstraZenecaSE