Behandling som minskar risk för återfall i bröstcancer är kostnadseffektiv

Bröstcancerdrabbade kvinnor som behandlas med anastrozol (Arimidex) i fem år löper mindre risk för återfall samtidigt som biverkningsprofilen är bättre jämfört med dem som behandlas med tamoxifen. Dessutom är det kostnadseffektivt att behandla med anastrozol jämfört med tamoxifen. Det visar en ny svensk hälsoekonomisk studie som presenteras på Riksstämman idag. Studien baseras på data från patienter med hormonkänslig bröstcancer.

ATAC är den största läkemedelstudie vid bröstcancer som någonsin genomförts. Drygt 9 300 patienter från 21 länder har deltagit i ATAC-studien. Syftet med studien var att studera adjuvant behandling av postmenopausala kvinnor med hormonkänslig tidig bröstcancer (1). En medianuppföljning efter 100 månader visar att patienter som får anastrozol under fem år har bättre sjukdomsfri överlevnad och längre tid till återfall än de som får tamoxifen. Resultaten från ATAC-studien har nu integrerats med externa svenska data för att analysera den långsiktiga kostnadseffektiviteten vid 5 års adjuvant behandling med anastrozol eller tamoxifen. Analysen inkluderar kostnader för slutenvård, öppenvård, vård av anhörig samt skattningar av livskvalitet för patienter i olika stadier av bröstcancer (2,3). Idag presenteras de nya hälsoekonomiska resultaten på den medicinska Riksstämman i Älvsjö.

-       Den ekonomiska analysen visar tydligt att behandling med anastrozol i fem år är ett mycket kostnadseffektivt alternativ jämfört med fem års tamoxifenbehandling. Anastrozol bör därför erbjudas de patienter som anses vara lämpliga för fem års antihormonell behandling av bröstcancer, säger Per-Ebbe Jönsson, överläkare i kirurgi vid Enheten för Bröstsjukdomar, Helsingborgs Lasarett.

Bättre livskvalitet
Den hälsoekonomiska analysen har utförts av Per-Ebbe Jönsson, Enheten för Bröstsjukdomar på Helsingborgs Lasarett, samt Thomas Paulsson och Daniel Brattström, båda verksamma på AstraZeneca. Analysen visar att behandling med anastrozol kostar cirka 16 000 kronor mer per patient under en förväntad livstid jämfört med tamoxifen (302 500 kronor för anastrozol respektive 286 900 kronor för tamoxifen). Resultaten visar också att behandling med anastrozol ger en genomsnittlig effektvinst på  0,11 kvalitetsjusterade levnadsår (QALYs) jämfört med tamoxifen. Vinsten med anastrozolbehandling beror framför allt på en minskad risk för återfall  samt en förmånligare biverkningsprofil.. Risken för allvarliga biverkningar baseras på data från ATAC-studien (1,4,5).

Den ekonomiska analysen visar att det kostar cirka 145 000 kronor att vinna ytterligare ett kvalitetsjusterat levnadsår (16 000 kr/0,11 QALYs). Detta är klart under de nivåer som brukar betecknas som kostnadseffektiva.

-       Vi har varit konservativa i den ekonomiska analysen, utan några antaganden om den förestående patentutgången av anastrozol eller anspråk på överlevnadsvinster. Trots det finns det inga tveksamheter kring det faktum att anastrozol är en kostnadseffektiv behandling jämfört med tamoxifen, säger Daniel Brattström, onkolog och medicinskt ansvarig onkologi på AstraZeneca.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erica Gruvberg, PR-ansvarig onkologi, AstraZeneca, telefon: 08-553 261 29, mobil: 0730-715026, e-post erica.gruvberg@astrazeneca.com

Daniel Brattström, medicinskt ansvarig onkologi, AstraZeneca, telefon: 08-553 219 65, mobil: 0730-938661, e-post daniel.brattstrom@astrazeneca.com

Per-Ebbe Jönsson, överläkare vid Enheten för bröstsjukdomar, Helsingborgs lasarett, tel: 042-101523, mobil: 070-6659648, e-post: pejmo@telia.com

Referenser:
1. The Arimidex, Tamoxifen, Alone or in Combination (ATAC) Trialists’ Group, Effect of anastrozole and tamoxifen as adjuvant treatment for early-stage breast cancer: 100-month analysis of the ATAC trial, Lancet Oncol 2008; 9: 45–53
2. Lidgren, M., N. Wilking, and B. Jönsson, Resource use and costs associated with different states of breast cancer. International Journal of Technology Assessment in Health Care (2007), 23:223-231
3. Lidgren, M., N. Wilking, and B. Jönsson, Health related quality of life in different states of breast cancer. Qual Life Res (2007); 16: 1073-81
4. Howell, A., et al., Results of the ATAC (Arimidex, Tamoxifen, Alone or in Combination) trial after completion of 5 years’ adjuvant treatment for breast cancer. Lancet, 2005. 365(9453) p. 60-2
5. The ATAC Trialists’ Group. Comprehensive side-effect profile of anastrozole and tamoxifen as adjuvant treatment for early-stage breast cancer: long-term safety analysis of the ATAC trial. Lancet Oncol 2006; 7: 633–43