David Brennan avgår som koncernchef för AstraZeneca

26 april 2012

AstraZeneca meddelar idag att David Brennan, koncernchef och styrelseledamot, har beslutat att avgå.

Som en följd av detta beslut har styrelsen tillfrågat finansdirektör Simon Lowth att vara tillförordnad koncernchef från och med 1 juni till dess att en permanent efterträdare finns på plats. Julie Brown, Vice President Group Finance, utses till tillförordnad finansdirektör vid samma tidpunkt. David Brennan kommer att lämna AstraZeneca och frånträda sitt styrelseuppdrag den 1 juni.

AstraZeneca meddelar också att Leif Johansson kommer att efterträda Louis Schweitzer som styrelseordförande den 1 juni – tre månader tidigare än det som hittills meddelats. Han kommer även att bli ordförande i nominerings- och bolagsstyrningskommittén efter dagens årsstämma. Det kommer att göra det möjligt för Leif Johansson att leda urvalsprocessen för David Brennans efterträdare, vilken inkluderar såväl interna som externa kandidater. Leif Johanssons utnämning till AstraZenecas styrelse är beroende av godkännande från aktieägarna vid företagets årsstämma senare idag.

David Brennan kommenterar:
”Efter mer än sex år som koncernchef för det här fantastiska företaget har jag tagit beslutet att nu stiga åt sidan för att ge möjlighet för en ny ledare att ta över. Styrelsens beslut att utse Simon Lowth som tillförordnad koncernchef har mitt fulla stöd och jag är övertygad om att AstraZeneca kommer att fortsätta att positivt påverka patienters liv runt om i världen, och genom att göra detta leverera mervärde till aktieägarna.”

Louis Schweitzer, styrelseordförande i AstraZeneca säger:
”David har lett AstraZeneca med skicklighet, integritet och mod under en period av enorma förändringar för läkemedelsindustrin och för företaget. Vi förstår fullt ut och respekterar Davids beslut att avgå och tackar honom för hans generösa ledarskap av företaget.”

Louis Schweitzer kommenterar utnämningen av Simon Lowth som tillförordnad koncernchef:
”Jag vet att vi kan lita på Simons ledarskap, där han har stöd av ett starkt och erfaret ledningsteam, för att behålla fokus och kraft under de kommande månaderna då styrelsen söker en smidig övergång till en ny koncernchef.”

David Brennan utsågs till koncernchef i januari 2006 och är en av de ledare i läkemedelsbranschen som haft detta uppdrag längst.

Bakgrund:

Andra förändringar i styrelsen

Som tidigare meddelats lämnar Michele Hooper styrelsen med pension och från och med idag utses John Varley till Senior Independent Non-Executive Director och Rudy Markham utses till ordförande i revisionskommittén.

Beroende på aktieägarnas val på dagens årsstämma kommer Geneviève Berger och Graham Chipchase att bli ledamöter i styrelsen som Non-Executive Directors från och med idag. De blir även ledamöter av den vetenskapliga kommittén respektive revisionskommittén.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364