Delårsrapport för tredje kvartalet och de första nio månaderna 2006

"Ett starkt tredje kvartal med en försäljningsökning på 11 procent. Vinsten per aktie ökade med 34 procent." Resultatet i sammandrag Koncernen Tredje kvartalet 2006 MUSD Tredje kvartalet 2005 MUSD För-ändring % Fasta valuta-kurser % Jan– sept 2006 MUSD Jan–sept 2005 MUSD För-ändring % Fasta valuta-kurser % Försäljning 6.516 5.789 +13 +11 19.321 17.664 +9 +11 Rörelseresultat 2.106 1.695 +24 +24 6.213 4.866 +28 +29 Resultat före skatt 2.187 1.743 +25 +25 6.440 4.978 +29 +30 Vinst per aktie $1,01 $0,76 +33 +34 $2,93 $2,14 +37 +38 Justering exklusive Toprol-XL™ i USA* Försäljning 6.143 5.455 +13 +11 18.216 16.719 +9 +11 Vinst per aktie $0,87 $0,65 +34 +34 $2,53 $1,84 +38 +39 * Dessa siffror överensstämmer inte med vedertagna redovisningsprinciper (GAAP) och exkluderar försäljnings- och vinsttillskott från Toprol-XL™ i USA under både innevarande och föregående år. Samtliga kommentarer i detta avsnitt avser tillväxt i fasta valutakurser (CER), om inte annat anges. ·Försäljningen under tredje kvartalet ökade med 11 procent till 6.516 MUSD och rörelseresultatet ökade med 24 procent till 2.106 MUSD. ·Försäljningsökningen under tredje kvartalet drevs av en stark utveckling för de fem viktiga tillväxt­produkterna med en sammanlagd ökning på 21 procent till 3.322 MUSD. ·Försäljningen under niomånadersperioden uppgick till 19.321 MUSD, en ökning med 11 procent. Rörelseresultatet för niomånadersperioden ökade med 29 procent (inklusive den vinst på 109 MUSD från en avyttring som redovisades under årets andra kvartal). Rörelsemarginalen för niomånadersperioden var 32,2 procent av försäljningen. ·Det fria kassaflödet under niomånadersperioden uppgick till 4.793 MUSD. Aktier har hittills under året återköpts för 2.024 MUSD (netto efter nyemission av aktier). · Crestor™ hade 9,6 procent av marknaden för nya recept för statiner i USA under veckan fram till den 13 oktober. · Den 19 oktober meddelades att registreringsansökan inlämnats för Seroquel™ SR (depotberedning) inom EU. Den amerikanska registreringsmyndigheten FDA godkände Seroquel™ för behandling av bipolär depression den 20 oktober. Seroquel™ är nu det första och enda läkemedlet som är godkänt som monoterapi vid behandling av både depressiva och maniska perioder vid bipolär sjukdom. ·Forskningsprojektet NXY-059 uppfyllde inte det primära målet i en viktig fas 3-studie vid akut ischemisk stroke (SAINT II-studien). AstraZeneca planerar inte någon fortsatt utveckling av substansen. ·Den 9 oktober meddelades att Symbicort™ Singelterapi (Symbicort SMART ™ ) godkänts enligt EU:s ömsesidiga registreringsförfarande. Introduktioner av detta nya behandlingsalternativ vid astma kommer att inledas under de närmaste månaderna. · AstraZeneca räknar nu med att vinsten per aktie för hela året kommer att ligga i intervallet 3,85 USD till 3,95 USD. David Brennan, koncernchef, kommenterar: “Under tredje kvartalet har vi ännu en gång uppnått en stark utveckling och vi har höjt vår prognos för hela året. Även om dagens besked om studieresultaten för NXY-059 är en besvikelse, är jag fortfarande fast besluten att upprätthålla den goda utvecklingen av vår verksamhet och att fortsätta stärka vår forskningsportfölj.” London den 26 oktober 2006 Kontaktpersoner för media: Steve Brown/Edel McCaffrey (London) +44 20 7304 5033/5034 Staffan Ternby (Södertälje) 08 553 26107 Emily Denney (Wilmington) +1 302 886 3451 Kontaktpersoner för analytiker och investerare: Mina Blair/ Jonathan Hunt (London) +44 20 7304 5084/5087 Staffan Ternby (Södertälje) 08 553 26107 Ed Seage/Jörgen Winroth (US) +1 302 886 4065/+1 212 579 0506 Fotografier av AstraZenecas ledning finns på www.newscast.co.uk. ; Videosekvenser som visar AstraZenecas produkter och verksamhet finns på www.thenewsmarket.com/astrazeneca.