DOM UTAN HUVUDFÖRHANDLING AVKUNNAD I PATENTTVIST RÖRANDE SEROQUEL

AstraZeneca meddelade idag att den amerikanska domstolen District Court for the District of New Jersey har bifallit bolagets ansökan om dom utan huvudförhandling avseende "ej inkorrekt beteende" (No Inequitable Conduct). AstraZeneca hade stämt Teva Pharmaceutical Industries Ltd. och Sandoz, Inc. för patentintrång efter Tevas och Sandozs inlämnande av förenklade registreringsansökningar (ANDA). Syftet med de inlämnade registreringsansökningarna var att söka tillstånd att marknadsföra generiska versioner av SEROQUEL (quetiapine fumarate) i USA innan SEROQUELS patent löper ut 2011. Eftersom rätten beviljade AstraZenecas ansökan om dom utan huvudförhandling avseende "ej inkorrekt beteende" (No Inequitable Conduct) i sin helhet är ingen huvudförhandling nödvändig.

-Vi är nöjda med rättens dom som upprätthåller våra immateriella rättigheter. SEROQUEL förblir en viktig del av företagets portfölj till nytta för patienter och läkare runt om i världen, sade David Brennan, koncernchef för AstraZeneca.

AstraZenecas yrkande på dom utan huvudförhandling avseende "ej inkorrekt beteende" (No Inequitable Conduct) syftade till att få dom gällande återstående frågor i målet. Teva och Sandoz har redan medgett intrång och giltigheten hos AstraZenecas patent. Därför återstod bara tvisten kring inkorrekt beteende att lösa. Domstolen hade sedan tidigare bestämt datum för huvudförhandling till 11 augusti 2008.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Neil McCrae, +44 207 304 5045 (24 hours)
Steve Brown, +44 207 304 5033 (24 hours)
Chris Sampson, +44 207 304 5130 (24 hours)

Aktieägarfrågor:
Jonathan Hunt, +44 207 304 5087