Domstol beviljar AstraZenecas begäran om förbudsföreläggande i patenttvisten mot Apotex avseende PULMICORT RESPULES

Den 20 maj 2009 beviljade US District Court for the District of New Jersey AstraZenecas begäran om förbudsföreläggande. Föreläggandet förhindrar att Apotex (Apotex, Inc. och Apotex Corp.) introducerar en generisk version av AstraZenecas PULMICORT RESPULES (budesonid inhalationssuspension) i USA tills den pågående patenttvisten mellan företagen avslutats. Inget datum har fastställts för detta.

Bakgrunden är att den amerikanska registreringsmyndigheten FDA den 30 mars 2009 godkände en generisk version från Apotex av AstraZenecas PULMICORT RESPULES. AstraZeneca inlämnade då en stämningsansökan efter att Apotex indikerat sin avsikt att marknadsföra en generisk version av AstraZenecas PULMICORT RESPULES i USA innan AstraZenecas patent löper ut.
AstraZeneca har fullt förtroende för de immateriella rättigheter som skyddar PULMICORT RESPULES och kommer med kraft att försvara dem.

Patenten som skyddar PULMICORT RESPULES löper ut 2018 med utökad pediatrisk exklusivitet till 2019.

Om Pulmicort Respules
PULMICORT RESPULES är ett förebyggande astmaläkemedel för underhållsbehandling som är godkänt i USA för användning på barn i åldrarna
12 månader till 8 år. Den totala försäljningen för PULMICORT i USA under 2008 uppgick till 982 MUSD, varav omkring 90 procent utgjordes av PULMICORT RESPULES.

Kontaktpersoner media:
Ann-Leena Mikiver, 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Neil McCrae +44 20 7304 5045

Investor Relations:
Jonathan Hunt +44 207 304 5087, mob: +44 7775 704032

AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och tillhandahåller vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2008 på 31,6 miljarder USD och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, cancer samt infektion. För mer information, se astrazeneca.se resp astrazeneca.com