FDA besvarar AstraZenecas begäran om förskrivningsinformation rörande quetiapin-läkemedel

Den amerikanska registreringsmyndigheten FDA har den 7 mars avslagit de s k Citizen Petitions som innehåller begäran att FDA vägrar slutligt godkännande av alla generiska quetiapin-läkemedel med en förskrivningsinformation som utesluter vissa varningstexter om hyperglykemi, som FDA krävt att AstraZeneca ska inkludera i förskrivningsinformationen för Seroquel® (quetiapin fumarat) och Seroquel XR® (quetiapin fumarat).

AstraZeneca kommer att utvärdera FDAs beslut och resonemang.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen.

Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se. Du kan även följa oss på twitter https://twitter.com/AstraZenecaSE

Christina Malmberg Hägerstrand

Presskontakt Presschef, AstraZeneca AB +46 8 552 531 06
Jacob Lund