FDA efterfrågar kompletterande information om motavizumab

AstraZeneca meddelar idag att MedImmune, AstraZenecas dotterbolag för bioläkemedel, har mottagit en förfrågan om ytterligare information (Complete Response Letter, CRL) från den amerikanska registrerings¬myndigheten FDA avseende motavizumab. Förfrågan har samband med den registreringsansökan för biologiska läkemedel (Biologics Licence Application, BLA) som inlämnades den 30 januari 2008. Ansökan avser motavizumab som förebyggande behandling vid allvarliga RSV-infektioner. Motavizumab är en monoklonal antikropp (MAb) under utveckling.

MedImmune anser att man kan besvara de utestående frågorna och, baserat på nuvarande kunskap, räknar inte med att ytterligare studier kommer att behöva genomföras. MedImmune kommer att fortsätta hålla en dialog med FDA kring detta. Beroende på utfallet räknar man nu med att återansöka under första halvåret 2009.

AstraZeneca kommer att förse marknaden med information om utvecklingen.

Kontaktpersoner media:
Anne-Charlotte Knutsson