Grymt Fett – AstraZenecas filmserie om tonårshjärnan – en succé i svenska skolor

AstraZenecas filmserie ”Grymt Fett” - om hur tonårshjärnan fungerar har blivit en succé i svenska skolor. Filmerna är det mest beställda materialet av lärare från beställningstjänsten Utbudet och har setts av fler än 250 000 elever.

Tonåringar kan i ena stunden vara fullt resonabla och förståndiga vuxna och i den andra galet risktagande. I filmserien Grymt Fett förklaras forskningen om tonårshjärnan på ett lättfattlig och populärvetenskapligt sätt, för ungdomar, lärare och föräldrar. Forskningen presenteras utifrån fem teman; sömn, kompisar & familj, ”kickar” – om belöningar, känslor samt lärandet.

Filmen är det mest beställda materialet av lärare från Utbudet – lärarnas beställningstjänst av material från organisationer, myndigheter och företag - och används i undervisningen i högstadiet och på gymnasiet. Från det att filmerna lanserades i slutet av 2012 till idag har nästan 20 000 filmer beställts av 11 000 lärare. Det betyder att uppskattningsvis minst

250 000 elever har sett filmen. Filmen går också att se på astrazeneca.se och på vimeo.com.

Per Hamid Ghatantidigare företagsläkare på AstraZeneca och en av initiativtagarna till filmserien säger ”Jättekul att filmerna är populära. Det är spännande att få lyfta fram kunskapsutvecklingen om tonårshjärnan som har skett de senaste 10 åren och att få göra det i ett format som är tilltalande för både tonåringar och vuxna. Och också kanske kunna få tonåringarna att förstå varför de reagerar som de gör i olika situationer”

Varför en film om hjärnan för tonåringar?

Med Grymt Fett vill vi väcka intresset för hur tonårshjärnan fungerar och bidra med ett lättfattligt och populärvetenskapligt undervisningsmaterial – för just tonåringar. Filmerna ska väcka diskussion och lust att förstå varför man reagerar som man gör. Filmserienanvänds av lärarei biologi- och naturvetenskapsundervisningen på högstadiet och gymnasiet.

Filmserien är också tillgänglig för föräldrar, skolhälsovården och andra som möter tonåringar samt för tonåringarna själva. Medverkar gör framstående forskare inom området vid universitet i Sverige, Storbritannien, USA och Kina.

Filmserien är en del av AstaZenecassamhällsstöd och engagemang för ungas hälsa och drivs inom ramen för vårt globala initiativ ”Young Health Programme”. I Sverige fokuserar vi vår insats på att uppmärksamma och förbättra den mentala hälsan och det känslomässiga välbefinnandet bland ungdomar. Det gör vi genom; partnerskap med ideella organisationer

som BRIS, Mentor och Volontärbyrån, ökad medvetenhet och direkt stöd genom volontärarbete där medarbetare på arbetstid kan vara mattementor, jobbmentor eller göra andra volontärsuppdrag.

Vi har fått många uppskattade kommentarer om filmerna. Du hittar några här nedan:

”Filmerna håller hög nivå, presenterat på ett sätt som alla förstår och kan relatera till. Bra att det är uppdelat i avsnitt”

” Det är pedagogiskt och bra. Bra anpassning för ungdomar och inte dömande”

”Kort informativt och tankeväckande”

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl/metabolism, andningsvägar/inflammation/autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com eller följ oss på twitter. Https:/twitter.com/AstraZenecaSE.

Kontaktperson:

Petra Eurenius, Kommunikationschef AstraZeneca Nordic, tel 0709 186 562

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com