Koldioxidutsläppen minskar med 140 000 kg per år när AstraZeneca byter till miljöbilar

Alla som har en företagsbil i AstraZeneca i Sverige kan nu välja en miljöanpassad bil, sedan företaget beslutat att köpa in sådana i en större omfattning. Efter ett halvårs utvärdering visade det sig att företaget minskar utsläppen med ca 4000 kg koldioxid per bil och år, samtidigt som man minskar driftkostnaderna. I ett första skede har 35 nya bilar köpts in. Dessa bilar kommer att spara miljön 140 000 kg koldioxid per år. - Det är positivt att AstraZeneca nu möjliggör för sina anställda att välja en miljöbil. Det kan ses som ytterligare ett steg i det redan omfattande arbete som företaget gör för att tackla de globala klimatproblemen, säger Siv Persson, ansvarig för Corporate Partnership på Världsnaturfonden WWF Sverige. En del av AstraZenecas bilar används av läkemedelskonsulenterna. Bilen är deras arbetsplats. Den måste vara säker, ergonomiskt riktig och ge en bra arbetsmiljö. Även tillgången till tankstationer är viktig. AstraZeneca har valt SAAB 9-5 Bio Power, som är det alternativ som idag bäst stämmer överens med de höga krav som företaget har. - Vi vill göra allt vi kan för att minska de negativa miljöeffekterna. Miljöbilarna har idag utvecklats så långt att det inte finns någon ursäkt för att inte använda dem, menar AstraZenecas chef för säkerhet, hälsa och miljö i Sverige, Peter Hellsberg. På sikt hoppas vi att hela bilparken byts ut mot det bättre alternativet. Etanol görs av förnyelsebart material Bilen är en flexifuel, som kan köras på både etanol och bensin. Vanligast är E85, en blandning av 85 procent etanol och resten bensin. Etanol tillverkas av nu levande växtmaterial; som skogsavfall, säd och sockerrör – till skillnad från bensin som tillverkas av fossilt material. Även om etanol, precis som bensin, blir till koldioxid när det förbränns, så är det alltså koldioxid som redan finns i naturen. Slutresultatet blir att den totala mängden koldioxid inte ökar när man använder etanol. Bidrar positivt Försäljningschef Henrik Nilsson är en av dem som utvärderat de nya miljöbilarna: - För oss som är beroende av bil i vårt arbete känns det jättebra att kunna göra en miljöinsats. Därför har alla läkemedelskonsulenter också lärt sig att köra energisnålare genom utbildning i ”ecodriving”. Som en extra bonus gör bränsleblandningen med etanol att Saabs turbomotor levererar 30 hästkrafter extra, det gör att miljöbilen känns lite piggare, säger Henrik Nilsson. Förutom miljöaspekten vinner miljöbilarna också när det gäller driftkostnaderna. Det beror främst på lägre förmånsbeskattning men också på en något lägre bränslekostnad. Miljöbilar parkerar dessutom gratis i vissa städer och i Stockholmsförsöket slipper dessa bilar trängselavgifter. Fakta: • AstraZeneca vill vara ett ansvarstagande företag som minskar sin negativa påverkan på klimatförändringarna, ozonskikt, avfall, oplanerade utsläpp och läkemedel i miljön. • Kraven som miljöbilarna utvärderades mot var: bidrag till koncernens koldioxidmål, inget avkall på ergonomi, säkerhet och driftsäkerhet, god tillgång till tankstationer samt god tillförlitlighet. • I Ecodriving-utbildningen ingår också träning i säker bilkörning • AstraZeneca i Sverige har totalt ca 1100 bilar i sin bilpark • Även globalt försöker AstraZeneca byta till miljövänligare bilar, bl a i USA där hybridbilar testas och i Brasilien där en stor mängd av företagets bilar är flexifuel. • Det finns idag 377 tankställen för E85, utspridda över landet. För ytterligare information, vänligen kontakta: Peter Hellsberg, chef för säkerhet, hälsa och miljö, AstraZeneca, telefon 08-552 567 89, mobil 070-609 36 96. Karolina Fränne, pressansvarig, AstraZeneca Sverige, tel 08-553 231 28, mobil 0733-351 427. Mer information och pressbilder finns på pressrummet på www.astrazeneca.se