Konsortiet Europain inleder projekt för att förbättra behandling mot kronisk smärta

Europain, ett konsortium av privata och offentliga intressenter som finansieras av Innovative Medicines Initiative (IMI), tillkännagav idag att man inlett ett femårigt projekt för att fördjupa förståelsen och förbättra behandlingen av kroniska smärttillstånd. Projektet kommer under fem år framåt att få 6 MEUR från IMI och 12,5 MEUR i olika bidrag från EFPIA, den europeiska branschorganisationen för läkemedelsföretag.

En av fem vuxna lider av kronisk smärta. Kronisk smärta är en av de viktigaste faktorerna bakom långtidssjukskrivning och påtvingad förtida pensionering, som i sin tur lägger en stor ekonomisk börda både på de drabbade individerna och på sjukvården. Trots omfattande forskningsinsatser inom läkemedelsbolagen och vid de akademiska forskningsinstitutionerna finns det fortfarande ett behov av mer effektiva läkemedel med färre biverkningar.

IMI Europain är ett banbrytande samarbete, där många läkemedelsföretag jobbar gemensamt sida vid sida med framstående universitet för att förbättra möjligheterna att ta fram nya verkningsfulla smärtlindrande läkemedel. Vi är stolta att AstraZeneca har en framträdande roll i detta arbete och ser fram emot resultat som kan förändra livet för patienter som behöver ny och effektiv behandling” säger Anders Ekblom, global utvecklingschef och Executive Vice President, AstraZeneca.

Europain har upprättat en internationell grupp bestående av ledande forskare och läkare från både universiteten och läkemedelsindustrin, med uppgift att genomföra translationell forskning som omfattar flera discipliner. Gruppen strävar efter att öka kunskaperna om mekanismerna bakom kronisk smärta, bidra till utvecklingen av nya smärtstillande medel, och ta fram bättre biomarkörer för smärta. Det övergripande målet är att förbättra livskvaliteten för människor med kroniska smärttillstånd.

Under femårsprojektets gång kommer Europain att genomföra ett stort antal prekliniska och kliniska studier. Programmet kommer att bygga på samarbete mellan olika laboratorier inom Europains nätverk. Genom att utnyttja gemensamma resurser kan man öka det mervärde som skapas inom budgetens ram. Resultaten kommer att offentliggöras under och efter projektet, så att den kunskap som vunnits kan appliceras på bred front för att utveckla bättre behandlingsalternativ för personer som har kroniska smärttillstånd.

I konsortiets nätverk ingår forskare från 12 välkända europeiska universitet: King’s College London (huvudrepresentant för universiteten), University College London, Imperial College London, University of Oxford, Christian-Albrechts-University i Kiel, Medical Faculty Mannheim/Heidelberg University, Technische Universität München, Goethe University i Frankfurt, BG University Hospital Bergmannsheil/Ruhr, University Bochum, Universitetssjukhuset i Aarhus, Rigshospitalet i Köpenhamn och Syddansk Universitet. Dessutom ingår SME Neuroscience Technologies i Barcelona samt forskningsresurser och kunnande från Europas mest aktiva läkemedelsbolag på området smärtlindring, närmare bestämt AstraZeneca (samordningsansvarig), Boehringer-Ingelheim, Eli Lilly, Esteve, Pfizer, Sanofi-Aventis, UCB Pharma.

Om Innovative Medicines Initiative
IMI är ett unikt samarbete mellan offentliga och privata intressenter (Public-Private Partnership, PPP), närmare bestämt EFPIA och EU (via Europeiska Kommissionen). www.imi.europa.eu

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.